Flygeleder-sjef trekker seg

Etter tre uker går Per Christian Haraldsen av som sjef for flygelederne i Røyken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det opplyser Avinor på en pressekonferanse i formiddag.

Det ble bråk da Per Christian Haraldsen tiltrådte som sjef for flygelederne i Røyken for 21. november. Haraldsen har ikke bakgrunn som flygeleder, og ansettelsen førte til at to fagspesialister trakk seg fra sine stillinger.

Leder i Norsk flygelederforbund, Rolf Skrede, sier til Dagbladet.no at det som skjer når er en naturlig konsekvens av ansettelsen.

- Det er  en naturlig konsekvens av at de ansatte en ikke-fagmann til sjef for Norges største flygelederenhet, sier Skrede til Dagbladet.no.

Bråket blant  flygelederne og Avinor-ledelsen, har ført til en rekke forsinkelser og innstillinger som følge av at det ikke har vært nok flygeledere på jobb.

Haraldsen skriver i sin oppsigelse at han trekker seg for å senke konfliktnivået mellom de ansatte og ledelsen av flysikringsdivisjonen i Avinor.

- Fraværet av vilje til samarbeid , og de ansattes manglende vilje til å bekle viktige fagfunksjoner ved kontrollsentralen gjør det nesten umulig å utøve god og profesjonell ledelse, og kan over tid påvirke flysikkerheten negativt, skriver Haraldsen.

Ansettelsen av Haraldsen som sjef ved Røyken var kontroversiell. Luftfartstilsynet har reagert på at de ikke ble forespurt da Avinor ville ansette en mann uten luftfartsfaglig bakgrunn i jobben. Nå tar Flesland selvkritikk for ansettelsen.


- Timingen var ikke den beste, men det var på bakgrunn av mangel på søkere, sa hun under dagens pressekonferanse.


- Full bemanning

Det har vært varslet at det kan bli langt flere forsinkelser når juletrafikken setter inn for fullt.

7000 AVGANGER KANSELLERT I ÅR:  Og i jula kan det bli helt kaos. Foto: SCANPIX
7000 AVGANGER KANSELLERT I ÅR: Og i jula kan det bli helt kaos. Foto: SCANPIX Vis mer

Avinor-ledelsen hadde derfor innkalt til pressekonferanse klokka 10.00 i dag for å fortelle om bemanningssituasjonen de nærmeste dagene. Avinor er optimistisk med tanke på situasjonen fremover.
- Det har gått greit i helgen, sa adm. dir Randi Flesland.

I dag er det så og si full bemanning, trafikksituasjonen skal se bra ut uken. Den pålagte ferieavviklingen for enkelte flygeledere i Stavanger skal heller ikke påvirke trafikken, hevder Avinor.

I novemner var punktligheten i nrosk luftfart på 77 prosent (her telles bare mer enn 15 minutters forsinkelse). Hittil i desember er den på 71 prosent.

Doblet sykefravær

Bråket mellom Avinor-ledelsen og flygelederne i Røyken kom til overflaten da Avinor-ledelsen bestemt at kontrollsentralen skulle flyttes fra Røyken i Buskerud til Stavanger.

Siden vedtaket ble fattet i september i fjor har sykefraværet å Røyken fordoblet seg. Dette har ført til en rekke  forsinkelser i flytrafikken.

Fredag ble det kjent at flyttevedtaket kunne bli utsatt, men dette ble senere avkreftet av Avinor-ledelsen. De sier nå at flyttingen kan bli utsatt siden en ønsker å bruke mer ressurser på det såkalte SOLNORSIM-prosjektet.

I dag ble det kjent at også flere av flyvelederne ved kontrollsentralen i Bodø kan bli flyttet til Stavanger. Det gjelder flygelederne som kontrollerer luftrommet over Trøndelag. I fjor høst ble denne funksjonen flyttet fra Trondheim til Bodø, melder NRK Nordland.

- Det vil være en frivillighet dersom det blir slik at sektor sør i Bodø blir flyttet til kontrollsentral sør i Stavanger. Det vil ikke få noen konsekvenser for andre enn de som ønsker å bli med, sier flysikringsdirektør Oddvar  Mauldal til NRK.

Onsdag er det styremøte i Avinor. Styret med styreleder Anders Talleraas i spissen har fått klar beskjed fra samferdselsminister Liv Signe Navarsete om at hun forventer tiltak som minsker Avinor-kaoset, melder NRK.no. 

Hittil i år er 7000 flyavganger kansellert.

STRIDENS KJERNE: Stortinget har vedtatt å flytte kontrollsenteret i Røyken til Stavanger. Det skaper bråk blant flygelederne.
<B>BRÅKET I AVINOR FORTSETTER: Randi Flesland holdt pressekonferanse på fredag, og en ny i formiddag, uten at det ser ut til å bli ro i rekkene.