Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Flygende bombe

Fragmenter fra eksploderte dekk er den mest sannsynlige årsaken til Concorde-styrten utenfor Paris i forrige uke. Siden 1988 har Concorde-flyene hatt sju nestenulykker på grunn av eksploderte dekk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Air France har tatt alle sine Concorde-fly ut av trafikk inntil etterforskningen av ulykken er fullført. Kanskje British Airways burde vurdere å gjøre det samme.

Tidsinnstilt bombe

- Concorden er en flyvende bombe, skriver den danske avisa BT i dag. British Airways innrømmer at siden 1988 har det vært tilfeller av eksploderte Concorde-dekk minst én gang i året. Det har vært sju nesten-ulykker med Concorden på grunn av dekk som har gått føyken.

Så langt tyder etterforskningen på at fragmenter fra et eksplodert dekk har forårsaket brannen som fikk et Concorde-fly til å styrte i Gonesse utenfor Paris tirsdag i forrige uke. 114 mennesker ble drept i ulykken. Metallbiter fra dekket har trolig punktert enten motoren eller en drivstofftank og forårsaket brannen på venstre side av flyet.

Gjentatte hendelser

Problemene tårner seg opp for Concorde-flåten. I går måtte en av British Airways' Concorder nødlande på Newfoundland etter at passasjerene klaget over bensinlukt i kabinen, skriver BBC. Et annet av flyene ble stående på Heathrow på grunn av problemer med tanking av drivstoff. Et tredje fly skapte forskrekkelse da et «høyt smell» hørtes ved innflyvning.

Særlig sårbart

British Airways har måttet forsterke dekkene på Concorden. Overlydsflyet er særlig sårbar for eksplosjoner i dekkene fordi brennstofftanken på flyet er plassert rett over de bakre landingshjulene. Concorde-motoren er heller ikke beskyttet av Kevlar, som er et skuddsikkert fibermateriale brukt på andre og mer moderne flymaskiner.

Hemmeligstemplede dokumenter fra Storbritannias sivile luffartsverk avslører også at Concorde-flyene har hatt en rekke motorproblemer de siste årene. Offentligheten har ikke fått vite om disse feilene.

I dag skal britiske og franske flyeksperter møtes for å diskutere flysikkerheten med Concorde. De to landenes transportministre vil også delta på møtet.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media