Flygeren ville avbryte landing i San Francisco

Få sekunder før krasjlandingen forsøkte flygerne å øke flyets fart og avbryte landingen.

ULYKKE: Piloten på Boeing 777 flyet ville avbryte landingen før flyet krasjet lørdag. To av 307 passasjerer døde. (AP Photo/NTSB)
ULYKKE: Piloten på Boeing 777 flyet ville avbryte landingen før flyet krasjet lørdag. To av 307 passasjerer døde. (AP Photo/NTSB)Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Resultatene av de første undersøkelsene etter ulykken viser at flygeren ønsket å avbryte landingen. Samtidig opplyser flyselskapet Asiana Airlines at flygeren var under opplæring for langdistanseflyginger med Boeing 777. Det var første gang han forsøkte å lande et slikt fly i San Francisco.

Opplysninger fra ferdskriveren og taleregistratoren tyder på at landingen så ut til å løpe problemfritt fram til sju sekunder før ulykken inntraff lørdag. Da forsøkte mannskapet å øke farten, opplyser etterforskningsleder Deborah Hersman i USAs nasjonale råd for transportsikkerhet på en pressekonferanse på flyplassen i San Francisco søndag.

- Farten var langt under idealfarten, sier Hersman.

Ulykken er den første som har ført til omkomne med flytypen Boeing-777. Flytypen ble tatt i bruk i 1995.

Jomfrutur for pilot Ifølge Hersman er det for tidlig å si hvorvidt krasjlandingen skyldes menneskelig eller mekanisk svikt, men foreløpige undersøkelser tyder på at flyet lå for lavt i innflygingen.

Den ansvarlige flygeren hadde bak seg nesten 20 år med nærmere 10.000 flytimer da det gikk galt. Men han hadde bare 43 timers erfaring bak spakene på et Boeing 777.

Men flygeren har lang erfaring og har tidligere fløyet til San Francisco i andre fly inkludert Boeing 747, sier en talskvinne for Asiana Airlines mandag.

Kapteinen som var instruktør for flygeren som var under opplæring, hadde på sin side langt mer erfaring med Boeing 777-flyet. Ifølge Asiana Airlines hadde instruktøren sittet i alt 3.220 timer bak spakene i denne flytypen.

Kan ha blitt påkjørt Mandag ble det kjent at den ene av de to tenåringsjentene kan ha omkommet da hun ble påkjørt av et utrykningskjøretøy kort tid etter flykrasjet.

- En av de omkomne har skader som kan tyde på at hun ble påkjørt av et kjøretøy, sier Mindy Talmadge, talskvinne for brannvesenet.

Første dødsulykke Hele halepartiet ble revet av i krasjlandingen, og flyet begynte deretter å brenne kraftig. De to som omkom, satt bakerst i flyet.

Øyenvitner mener det nærmest er et mirakel at ikke flere mistet livet.

Det er bare én gang tidligere blitt registrert en alvorlig hendelse med Boeing-777 der passasjerer har vært involvert.

(NTB)