Flygerforbundet slakter flysikkerheten

Leder i Norsk flygerforbund Harald Stephansen er redd det bare kan være et tidsspørsmål før et lignende kapringsdrama oppstår på norsk jord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nyttårsaften ble de 160 gislene i det kaprede Indian Airlines-flyet løslatt etter at kaprerne hadde fått innfridd sine krav. Afghanske myndigheter ga kaprerne fritt leide ut av landet.

- Enhver kapring der kaprerne får innfridd sine krav og slipper unna etterpå, er en direkte oppfordring til flere flykapringer, sier Stephansen til Dagbladet :på nettet.

Etter de to store flykapringene er lederen i Flygerforbundet er bekymret for utviklingen:

- Det ser ut til at antallet dramatiske kapringer har tatt seg opp igjen i det siste. - Bare i Norge har vi hatt tre flykapringer, og jeg er redd for hva som kommer til å skje fremover, sier Stephansen.

Krever bedre sikkerhet

Flygerforbundet har lenge etterlyst forbedringer i sikkerhetskontrollen ved norske flyplasser, også for innenriksflygninger. Gardermoen er den eneste flyplassen der alle innenlandsreisende blir kontrollert. På de andre flyplassene kontrolleres innenriksreisende etter stikkprøvemetoden.

- Alle kapringene skjedde på innenriksflygninger i Norge. Vi har lenge tatt til orde for skjerping av sikkerhetssjekken også ved norske flyplasser. Jeg er redd dette ikke kommer før norske myndigheter sitter med et lignende drama i fanget.

Stephansen understreker at han har full tillit til at britiske myndigheter løser saken på en måte:

- De britiske styrkene, både forhandlerne og antiterrorstyrker, er godt trenet, og beredskapen ved Stansted er god.

KRITISK: Leder i Flygerforbundet Harald Stephansen slakter sikkerheten på norske flyplasser.