FRYKTER FOR ARBEIDSPLASSER: Passasjerenes sterke rettigheter kan på sikt true hele luftfartsbransjen, hevder Norsk Flygerforbund.  Foto: SCANPIX
FRYKTER FOR ARBEIDSPLASSER: Passasjerenes sterke rettigheter kan på sikt true hele luftfartsbransjen, hevder Norsk Flygerforbund. Foto: SCANPIXVis mer

Flygerne angriper de reisendes rettigheter

Truer arbeidsplasser i bransjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||Norsk Flygerforbund (NF) mener de reisendes rettigheter truer arbeidsplasser i bransjen.

Nå ønsker de at myndighetene griper inn slik at flyselskapene ikke blir ansvarliggjort for forhold utenfor deres kontroll.

- Myndighetene har de senere år styrket passasjerens vern og rettigheter til refusjon av flybilletter, ombooking, matkuponger, alternativ reise og hotellovernattinger ved uregelmessigheter. Det er bra. Ved arbeidskonflikter, overbooking og teknisk svikt er dette på sin plass, skriver NF i en pressemelding.

- Vi mener likevel at disse reglene i denne helt spesielle situasjonen, bidrar til å svekke trygghet for arbeidsplasser og selskapenes soliditet på en måte som ikke var hensikten. NF krever derfor at myndighetene må beskrive et regelverk som i større grad tar hensyn til faktorer som ligger totalt utenfor selskapenes kontroll, fortsetter forbundet.

For å begrense tiden luftrom blir stengt, krever NF også at offentlige myndigheter iverksetter tiltak for å øke presisjonen i prognoser, modeller og målinger som danner beslutningsgrunnlaget for stengning av luftrom.

(NTB)