Flygerne frykter for sikkerheten

Ryanair må granskes, mener Norsk Flygerforbund.

 Ryanair fly ved Rygge flyplass torsdag. Norsk Flygerforbund mener Ryanairs flygerturnus bryter med arbeids- og hviletidsbestemmelsene for europeisk luftfart. Flygerne krever at myndighetene gransker lavprisselskapet. Foto: Morten Holm / Scanpix
Foto: Morten Holm / Scanpix
Ryanair fly ved Rygge flyplass torsdag. Norsk Flygerforbund mener Ryanairs flygerturnus bryter med arbeids- og hviletidsbestemmelsene for europeisk luftfart. Flygerne krever at myndighetene gransker lavprisselskapet. Foto: Morten Holm / Scanpix Foto: Morten Holm / ScanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Norsk Flygerforbund mener Ryanairs flygerturnus bryter med arbeids- og hviletidsbestemmelsene for europeisk luftfart. Flygerne krever at myndighetene gransker lavprisselskapet.

- Vi sitter på dokumentasjon om brudd på intensjonene i dagens felleseuropeiske regelverk, og vi krever derfor at myndighetene nå vurderer lovligheten i Ryanairs praksis. Norske myndigheter må granske Ryanairs disponeringer av flygende personell, sier nestleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, til Moss Avis.

Flygerforbundet organiserer rundt 1.200 flygere i ni ulike flyselskaper. Forbundet skriver i en pressemelding at Ryanair i lengre har tid tilbudt sine ansatte betingelser som er lovstridige og ikke forenlig med et verdig arbeidsliv. Flygerforbundet har grunn til å tro at Ryanair opererer med en såkalt flytende basestruktur, der flygerne må bruke deler av sin lovpålagte hviletid for å komme seg fra en base til den neste.

- Det er veldig alvorlig fordi dette kan være en sikkerhetsfare. En flyger skal være uthvilt når han setter seg bak spakene, sier Aleksander Wasland.

I Ryanair tilbakeviser man påstandene om ulovlig flygerturnus bastant.

- Disse påstandene fra flygerne er ikke bare usanne. De fremstår også som helt merkelige. Fakta er at Ryanairs piloter til fulle tilfredsstiller EUs sikkerhetsregler, og det regelverket hindrer dem fra å fly mer enn 900 timer per år og tilsvarer færre enn 19 flytimer per uke, skriver kommunikasjonssjef Stephen McNamara i en e-post til avisen.

(NTB)