Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Flygiganter går til angrep på Norwegian: - De risikerer tusenvis av europeiske arbeidsplasser

Kritiserer Norwegians planer om å ansette asiatiske kabinansatte på ruta mellom Europa og USA.

FÅRKRITIKK:  Air France, KLM og Lufthansa har sammen med åtte fagforeningen signert en underskriftskampanje til EU-kommisjonen, hvor de kritiserer Norwegians atlanterhavsplaner. Norwegian svarer at planene ikke vil skade europeiske arbeidsplasser og at flygigantene er redd for konkurranse. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
FÅRKRITIKK: Air France, KLM og Lufthansa har sammen med åtte fagforeningen signert en underskriftskampanje til EU-kommisjonen, hvor de kritiserer Norwegians atlanterhavsplaner. Norwegian svarer at planene ikke vil skade europeiske arbeidsplasser og at flygigantene er redd for konkurranse. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): De tre luftfartsgigantene Air France, KLM og Lufthansa går sammen med åtte fagforeninger ut i en felles front mot Norwegian.

I en underskriftskampanje sendt til EU-kommisjonen, hevder de at dersom Norwegian får lov til å bruke thailandsk arbeidskraft mellom Europa og USA, så kan tusenvis europeiske arbeidsplasser gå tapt.

De krever nå at EU-kommisjonen må stoppe denne muligheten.

- Norwegians planer truer oss ikke direkte, men vi trenger rettferdig konkurranse. Derfor må det finnes et felles standpunkt mot misbruk av EU-reglene for luftfart og det er EU-kommisjonens oppgave å gjøre dette på en tydelig måte, sier pressetalskvinne Ulli Gendrot i Air France.

Bruke asiatiske ansatte Irske myndigheter utstedte i februar lisens og driftstillatelse til Norwegians heleide datterselskap, Norwegian Air International Limited (NAI). Planen er å bruke dette selskapet til å fly til USA og Thailand, med hovedbase fra Irland, og med piloter og kabinpersonale fra USA og Thailand. Selskapet venter nå på permanent flytillatelse fra Det amerikanske transportdepartementet.

Norwegian sier at deres ruter mellom USA og Europa i dag primært er bemannet av kabinpersonale fra basene i Fort Lauderdale og New York. I det siste har det i franske medier blitt beskrevet hvordan flyselskapene kan tjene store penger på å ansette asiatiske ansatte, som får lavere lønn enn sine europeiske kolleger.

- Hadde Air France og KLM sjekket fakta før de kommer med løgnaktige påstander, hadde de sett at lønningene til våre amerikanske og asiatiske kabinansatte er identiske. Påstanden om at vi rekrutterer personale i Bangkok for å spare penger, faller dermed på sin egen urimelighet, sier Norwegians pressesjef Lasse Sandaker-Nielssen til Dagbladet.

Ifølge det franske nyhetsnettstedet Air Journal så har det norske flyselskapet planet om å rekruttere kabinansatte fra Thailand via et rekrutteringsbyrå i Singapore. Informasjonen skal magasinet ha fått fra fagforeningene i Frankrike, Tyskland og Nederland.

- De er ansatt i Bangkok, ikke i Singapore. Utspillene fra Air France og KLM bunner i frykt for konkurranse. De tre store flyalliansene kontrollerer en stor del av trafikken over Atlanteren, og flyselskapene som utgjør disse alliansene, ønsker naturligvis å beholde de høye prisene, sier han.

Frykter for europeiske jobber I dag står den europeiske luftfarten for 9,3 millioner jobber.

- I KLM tar vi utviklingen i Norwegian alvorlig. Underskriftskampanjen snakker for seg, sier Robbert Vendhauizen i KLM til Dagbladet.

I kampanjen skriver flygigantene at «gjennom en slik forretningsmodell så risikerer vi å dras med ned i en nedadgående spiral mot den sosiale avgrunn». Lasse-Sandaker-Nielssen sier imidlertid at Norwegian ikke kommer til å true europeisk arbeidskraft, selv om selskapet ekspanderer.

 - I løpet av de siste åra har vi rekruttert flere tusen nye medarbeidere, primært i Europa, sier han til Dagbladet.

På Det europeiske pilotforbundets (ECA) møte i starten av desember, advarte formann/Sjef Firk Polloczek om faren med at enkelte selskaper nå vil omdefinere luftfarten.

- Det kan tvinge andre flyselskap til å følge utviklingen, for å unngå å bli presset ut av markedet, skriver Polloczek på flyforbudets hjemmesider.

Norwegian sier de følger spillereglene.

- Vi forholder oss til lokale lover og regler i alle land vi har virksomhet. Det er bare å spørre de store flyselskapene om de ikke også har hatt «crew» med base utenfor sitt hjemområde, sier Sandaker-Nielssen.

EU-kommisjonen har så langt ikke kommet med et svar på flygigantenes underskriftskampanje.