BOEING 787-9 DREAMLINER: Her har Norwegians 9. Dreamliner nettopp ankommet Gardermoen fra fabrikken i Seatte i februar 2016. Nå har norske turister ventet i mer enn 30 timer i Bangkok uten å få vite når de kommer hjem. Arkivfoto: Heiko Junge, NTB Scanpix.
BOEING 787-9 DREAMLINER: Her har Norwegians 9. Dreamliner nettopp ankommet Gardermoen fra fabrikken i Seatte i februar 2016. Nå har norske turister ventet i mer enn 30 timer i Bangkok uten å få vite når de kommer hjem. Arkivfoto: Heiko Junge, NTB Scanpix.Vis mer

Thailand-turister:

Flykaos: - Har ventet 33 timer i Bangkok uten beskjed fra Norwegian

Politimann Thomas: - Ingen vet noe, helt krise med null informasjon.

SISTE: Norwegian-passasjerene i Bangkok fikk ved 18-tida norsk tid tilbud om å dra hjem lørdag klokka 16 lokal tid (09 norsk tid), opplyser passasjer Thomas Evensen til Dagbladet.

- Dette er den første praktisk nyttige informasjonen på 39 timer. Så får vi tro at det går bra, sier politimannen.

(Dagbladet): Midt på dagen fredag har et 200-talls akterutseilte passasjerer med Norwegian fra Bangkok til Gardermoen ventet i 32 timer med null informasjon om når neste mulighet kommer til å fly hjem med samme selskap, forteller frustrerte passasjerer.

Politimann Thomas Evensen (42), reisevant og sindig politimann, har ikke rukket å bli frustrert på egne vegne.

- Jeg håper fortsatt at jeg skal være tilbake på jobb i Molde mandag morgen som planlagt. Men jeg er oppgitt over null kontroll og informasjon fra flyselskapet Norwegian og den fortvilelsen det skaper for veldig mange andre med dårligere tid enn meg. Her er det fortvilte passasjerer overalt, fra babyer til folk i 80-årene, sier Thomas Evensen til Dagbladet.

Norwegians Boeing 787 Dreamliner DY7202 tok av fra hovedflyplassen Suvarnabhumi kl. 09 torsdag etter ruteplanen.

- Ganske fullt

Den gamle Dreamliner-modellen har 291 seter, den nye 344. Ifølge Thailand-turist Thomas Evensen var flyet «ganske så fullt».

Etter en snau time i lufta av de 10 timene til Gardermoen, opplyser kapteinen at flyet må gjøre vendereis til Bangkok på grunn av tekniske problemer med avising.

- To postive opplevelser først: jeg har generelt gode erfaringer med Norwegian fra før. I dette tilfellet informerte kapteinen og mannskapet ombord eksemplarisk om returen da vi har vi lufta. Men siden vi kom ned på flyplassen igjen har det vært null, ja katastrofal mangel på kontroll fra Norwegians side slik vi passasjerer har opplevd det, sier den ventende politimannen.

Han var blant dem som oppfattet at passasjerene hadde fått hotellrom. Den beskjeden var det mange andre som ikke hadde fått, og overnattet på golvet eller i stoler på flyplassen.

Selv sitter Thomas Evensen på hotellrommet ved 17-tiden lokal tid fredag med matkuponger. Og antar at det er der han skal være også natt til lørdag.

Norwegian: - Forstår det er frustrerende

Kommunikasjonsjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian har mailet denne kommentaren fra flyselskapet:

«Dessverre har flyet fått en teknisk feil som må fikses før vi kan reise til Oslo. Flyet blir nå undersøkt av teknikere i Bangkok og passasjerene får informasjon om utviklingen direkte fra oss og ny avgangstid vil bli kommunisert så fort vi vet når flyet blir klart. Passasjerene oppholder seg på hotell mens de venter på at flyet skal bli klart for avgang. Vi forstår at det er frustrerende for de reisende at flyet blir forsinket, men sikkerheten kommer alltid først. Vi skulle gjerne kommunisert en ny avgangstid til passasjerene, men det er vanskelig når vi ikke vet når flyet blir klart.»

- Katastrofe på flyplassen

- Norwegian-apparatet på flyplassen er helt katastrofe. Innimellom sitter det en mann i en skranke. Men han kan ikke engelsk og aner ikke noe om neste fly.

- Det er overhodet ingen info av verdi, heller ikke sms'ene fra Norwegian. Det er bare generell informasjon, ingenting om nye flytider, ikke hvilken dag en gang, sier ventende passasjer Thomas Evensen.

- Har dere kontaktet Norwegian i Norge ?

- Ja, da vi fikk kontakt med folk på jobb i kundesenteret, kunne de opplyse at flyet hadde landet på Gardermoen etter planen. Den feilen sto på Norwegians hjemmesider ett døgn. Vi fikk opplyst at vi selv kunne kjøpe ny billett med et annet selskap hjem og få refundert de vi hadde betalt med Norwegian hjemover.

- Betale selv

- Men, slik vi oppfattet beskjeden: mellomlegget må vi betale selv. Og hvis vi velger den løsningen mister vi kompensasjonen på 600 Euro (nærmere 6.000 kroner). For min del koster det ca. 5.000 kroner ekstra å fly hjem med Thai. I tillegg forsvinner de 600 Euroene, slik vi forstå beskjeden.

Dagbladet ringer Norwegians kundeservice 815.21.815 ved 11-tiden norsk tid fredag og treffer hyggelige Tanja.

Hun svarer på det hun og kollegene vet:

Norwegian: - Vet ikke

- Nei, vi vet ikke tid eller dag når de som venter i Bangkok kan reise hjem. Vi fikk beskjed da vi kom på jobb i morges at det ville komme ny informasjon fredag kveld lokal tid.

- Er det riktig at passasjerene selv må betale mellomlegg for dyrere hjemtur med andre selskap?

- De kan søke på et spesielt skjema om å få mellomlegget tilbake. Det er økonomiavdelingen her som bestemmer det.

- EKKELT: Damien Stevens var en av passasjerene på AirAsia-flyet som var på vei fra Perth, Australia, til Kuala Lumpur i Malaysia. Etter et stort smell begynte hele flyet å riste kraftig: - Piloten ba oss om å be to ganger. Video: Damien Stevens / CNN Vis mer

- Er det riktig at kompensasjonen på 600 Euro forsvinner for de som reiser hjem med andre selskap?

- De kan søke økonomiavdelingen om å få kompensasjonen, svarer Norwegians klundeservice og viser til punkter på egen hjemmeside som forteller mer om det.

Dagbladet kontakter Thomas Evensen igjen:

- Nå er klokka 18.22 her. Vi sitter fortsatt på hotellet og har fått absolutt null informasjon siden sist. Nå har vi passert 33 timers uten å få vite noe. Rekorden er visstnok 40 timer.