KANSELLERES: Alle innenriksflyginger og flyginger mellom de skandinaviske hovedstedene kanselleres fra i morgen.
Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
KANSELLERES: Alle innenriksflyginger og flyginger mellom de skandinaviske hovedstedene kanselleres fra i morgen. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpixVis mer

Flykaos for 35 000 passasjerer onsdag

Norwegian innstiller alle innenriksfly i Norge, Sverige og Danmark.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Norwegian innstiller alle innenriksfly i Norge, Sverige og Danmark fra i morgen tidlig onsdag som følge av opptrappingen av pilotstreiken, opplyser selskapet i en pressemelding tirsdag kveld.

35 000 passasjerer blir berørt den første store streikedagen.

Her kan du sjekke hva du har krav på hvis du blir rammet5 av flystreiken.

Dermed er flykaoset på landets flyplasser et faktum på ubestemt tid dersom ikke selskapet mot alle odds skulle komme opp med en kriseløsning med piloter i løpet av noen få timer.

- Nå er i vi i en streikesituasjon. Det er en krise for selskapet, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NTB.
Hotline - bokstavelig talt
Reisende som rammes av kansellerte fly kan ringe telefonnummeret 21.49.21.49 for å få hjelp til å booke om billetter og få refusjon, dersom de har krav på det.

 Anette Maltun Koefoed, kommunikasjonsdirektør i reisebyrået Berg-Hansen, sier dette om transportutsiktene for onsdag:

- Dette kan komme til å bli en kaotisk og alvorlig situasjon. Vi har over tusen reisende i morgen med Norwegian. Nå kontakter vi disse, vi vet ikke hvor mange av de som har en backup-løsning. Vi har iverksatt full beredskap, og prøver så godt vi kan å finne alternative løsninger.    

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Innenriks har du ofte bare SAS, Norwegian og Widerøe, og nå ser vi at det begynner å fylle seg opp på tog og med leiebil også, så det begynner å bli få alternativer.

- Norwegian er størst innenriks, så det er der det slår sterkest ut, og det er en frustrerende situasjon for de reisende.
Gardermoen: ekstra stoler
- Det er ikke mye vi som flyplass kan få gjort med dette. Vi skal få satt ut noen stoler ekstra til passasjerer som ikke kommer videre fra mellomlandinger eller finner et annet selskap enn Norwegian å reise med. Men dette må passasjerer ta direkte med Norwegian og de andre selskapene. Vi har ikke tilgang til Norwegians passasjerlister, sier pressekontakt Lasse Vangstein ved landets hovedflyplass Oslo Lufthavn Gardermoen til Dagbladet ved 20-tiden tirsdag.

Disse Norwegian-flygningene blir ikke berørt av streiken, ifølge selskapet selv:

• Flyvninger til/fra Storbritannia med rutenummer DY2400 til DY2900

• Flyvninger til/fra Spania med rutenummer DY5100 til DY5598

• Flyvninger til/fra Finland med rutenummer DY5599 til 5999

• Flyvninger til/fra USA og Thailand med rutenummer DY7001 til DY7999

Uten at Gardermoens pressekontakt har nøyaktige passasjertall for hpnden, regner han grovt med at det reiser 60 000 passasjerer til og fra Gardermoen en vanlig ukedag - en tredel med Norwegain, en tredel med SAS og den siste tredelen fordelt på de andre selskapene.

- Veldig lite Norwegian-salg
- Vi begynte jo i går å se en endring i går med bortfall av bestillinger i Norwegian, og når det gjelder forretningsreisende resten av denne uka, er det veldig lite Norwegian som bestilles, sier Rune Feltman i Via Egencia Norge til Dagbladet.

- Dette endrer seg hele tida, og i en periode har vi sett at noen har gardert seg med å bestille en fleksibel billett med SAS så de har en backup. Etterhvert blir SAS-flyene fulle på det vi kaller "peak-avganger".  Vi bemanner opp ekstra, så vi fortsatt har kapasitet til å hjelpe kundene 24 timer i døgnet, som vi har ellers. Når situasjonen er uoversiktlig og endrer seg hele tida, må vi ha nok mannskap på plass til å håndtere situasjonen.
    
Fullere og dyrere
- De som allerede har bestilt med Norwegian, prøver vi å hjelpe med å bestille med andre selskap. Noen vil utsette reisen, men i forretningsmarkedet er jo det litt vanskelig.

- Vi begynner å merke at peak-rutene begynner å bli fullere, og de siste setene som selges er jo også dyrere.

- Det viktigste er å følge med på den situasjonen som er, og det blir mer oversiktlig når de innstiller. Da har man en konkret situasjon å forholde seg til. Det viktige er å sørge for at man er oppdatert på den informasjonen som gjelder.