HAR PROBLEMER: På grunn av at SAS og Norwegian ikke har oppdatert flyenes programvare i tide, må de to selskapenes landinger og avganger dirigeres manuelt. Det skaper betydelige problemer. Foto: GORM KALLESTAD / NTB SCANPIX
HAR PROBLEMER: På grunn av at SAS og Norwegian ikke har oppdatert flyenes programvare i tide, må de to selskapenes landinger og avganger dirigeres manuelt. Det skaper betydelige problemer. Foto: GORM KALLESTAD / NTB SCANPIXVis mer

Flykaos for SAS og Norwegian

Store forsinkelser og innstillinger på Gardermoen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I morgentimene i dag har passasjerer med SAS og Norwegian opplevd betydelige forsinkelser. BT rapporterer om at passasjerer på en SAS-avgang fra Flesland har fått beskjed om at «ingen fly får lande i Oslo».

Dette gjenspeiles på OSLs avgangs- og ankomsttavler; samtlige av de to norske flyselskapenes flighter er enten sterkt forsinket eller sågar innstilt.

- Det vil dessverre bli forsinkelser utover dagen. Dette er veldig beklagelig, og vi jobber nå veldig hardt med å få trafikken til å gå som normalt igjen, sier Astrid Mannion, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, til Dagbladet.

- Møt opp som normalt - OSL fungerer helt fint - men vi ser at SAS og Norwegian har noen forsinkelser, sier hovedflyplassens pressevakt Joachim Westher Andersen til Dagbladet - og henviser til Avinor for ytterligere kommentarer.

OSL ber passasjerer møte som normalt og holde seg orientert om reisen via sine respektive flyselskap.

Kristian Løksa, Avinors pressekontakt for flysikring, forklarer at problemene skyldes at det i dag er innført nye innflygingsrutiner på Gardermoen, og at eventuelle forsinkelser kan tilskrives at SAS og Norwegian ikke har klart å innarbeide rutinene i tide.

Manuell styring - Omleggingen medfører oppdateringer i flyets programmering, av det såkalte FMS (flight management system); dette går på flyets autopilot m.m. SAS og Norwegian har problemer med dette, derfor må deres landinger og avganger styres manuelt, sier Løksa til Dagbladet.

Han understreker at omleggingen var varslet godt på forhånd, og at slike endringer skjer relativt ofte over hele verden.

- Systemet er utviklet i samarbeid med flyselskapene, sier han.

- Jobber på spreng SAS' pressekontakt Tormod Sandstø bekrefter Avinors opplysninger, og beklager problemene passasjerene nå opplever.

- Vi jobber nå på spreng for å få oppdatert programvaren, sier han til Dagbladet.

Akkurat hvor det har sviktet, vet ikke SAS på nåværende tidspunkt.

- Det er sekundært. Nå er det viktigste å ta igjen forsinkelsene og få passasjerene av gårde, sier Sandstø.

Skal granskes Han forklarer at OSL, uavhengig av dataomleggingen, på forhånd har varslet lavere gjennomstrømming av fly - såkalt flow.

- Når vi da i tillegg ikke får oppdatert softwaren, blir dessverre forsinkelser resultatet.

Sandstø opplyser at SAS i neste instans vil gå gjennomgå rutinene med sine underleverandører for å komme til bunns i hvordan problemene kunne skje.