GIFTGASSHENDELSER: I april 2003 skrev Dagbladet om giftgasser i fly for første gang. Kaptein Niels Gomer ble i 1999 så syk av en ukjent gass i cockpit at det var med nød og neppe han fikk landet flyet med 73 mennesker om bord. Bildet i midten er fra rekonstruksjonen av hendelsen. Bildet til høyre viser hvordan det artet seg da passasjerer og bestening ble utsatt for en giftgasshendelse i september 2010 på en amerikansk flygning. Foto: Havarikommisjonen i Sverige/Privat
GIFTGASSHENDELSER: I april 2003 skrev Dagbladet om giftgasser i fly for første gang. Kaptein Niels Gomer ble i 1999 så syk av en ukjent gass i cockpit at det var med nød og neppe han fikk landet flyet med 73 mennesker om bord. Bildet i midten er fra rekonstruksjonen av hendelsen. Bildet til høyre viser hvordan det artet seg da passasjerer og bestening ble utsatt for en giftgasshendelse i september 2010 på en amerikansk flygning. Foto: Havarikommisjonen i Sverige/PrivatVis mer

- Flykapteinen følte seg full, han skalv og var ute av stand til å konsentrere seg

Sjokkrapport viser at flygere, besetning og passasjerer har fått helseproblemer etter giftgasshendelser i fly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): «På vei tilbake til cockpit opplevde flykapteinen uventede, fysiologiske symptomer: han følte seg full, svak i knærne, hadde hodepine, hendene skalv og var numne, han opplevde en sterk trøtthetsfølelse, han kunne ikke lenger konsentrere seg og hans venstre hånd og underarm ble gul og føltes anemisk og kald.»

Den tyske havarikommisjonen for luftfart, Bundesstelle für Flugunfalluntersuchung (BFU), har gjennomgått 845 ulykker, alvorlige hendelser og hendelser i fly som de er blitt varslet om mellom 2006 og 2013.

Rapporten er omtalt i en rekke tyske medier, deriblant Spiegel.

Oppsiktsvekkende funn De oppsiktsvekkende funnene er publisert i en fersk rapport som er å finne på BFUs hjemmeside:

• Av de 845 luftfartshendelsene, fant BFU at 663 av dem kan ha sammenheng med forurenset pusteluft om bord, såkalte giftgasshendelser. 

• I 180 av disse 663 hendelsene har BFU mottatt rapporter om helsesvekkelse blant folk som hadde vært om bord, uten at BFU tør konkludere at dette har med luftkvaliteten om bord å gjøre.

• Ved 460 av de 663 giftgasshendelsene ble det meldt om at det luktet om bord, og ved 188 hendelser ble det meldt om røykutvikling. Ved 15 hendelser er det verken meldt om lukt eller røyk, men det er meldt om helsesvekkelse blant folk om bord som kan ha sammenheng med en giftgasshendelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

• BFU har klare indikasjoner på helsesvekkelse blant flygere og besetning, og indikasjoner på helsesvekkelse hos passasjerer etter slike giftgasshendelser, men kan ikke konkludere med at flysikkerheten har vært truet basert på sitt datamateriale.

• Ved ti av de 663 giftgasshendelsene har personer rapportert om negative langtidseffekter på helsa. Ved åtte av disse ti hendelsene får personene medisinsk behandling.

• De 663 giftgasshendelsene mellom 2006 og 2013 er knyttet til 462 fly. 357 er tyskregistrerte fly, mens 105 fly er registrert i andre land. På det meste har ett og samme fly 12 rapporterte giftgasshendelser.

• Ved 154 av de 663 hendelsene sine tok flygerne i bruk oksygenmaske, og ved 146 hendelser gjorde de det ikke. Ved 363 hendelser er ikke oksygenmaske nevnt i rapporten.

• I 66 rapporter har pilotene beskrevet helsesvekkelser som øyeirritasjon, følelse av å besvime, skjelving, hodepine, svimmelhet og kvalme.

• I 105 rapporter har besetning beskrevet helsesvekkelser som øyeirritasjon, følelse av å besvime, hodepine, svimmelhet og kvalme.

• 21 passasjerer har rapportert om helsesvekkelser som hodepine, svimmelhet og kvalme.

Dagbladet-serie Dagbladet har i en årrekke satt fokus på giftgasser som kan oppstå i pustelufta i kabin og cockpit i fly.

Etter Dagbladets omfattende artikkelserie om giftige organofosfater i turbin- og hydraulikkoljer som startet i 2003, fikk Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) offentlige midler til et forskningsprosjekt.

Våren 2011 kunne de norske forskerne påvise giftige organofosfater i lufta som flypassasjerer og besetning puster inn. Giftstoffene kan føre til skade på nervesystemet og utløse psykoser hos mennesker.

I en studie, publisert i tidsskriftet Journal of Environmental Monitoring, påviste forskerne ti ganger forhøyet nivå av det nervegiftige organofosfatet TCP i kabin og cockpit i et norsk passasjerfly som hadde hatt røykutvikling i kabin fra motoren.

Turbinoljene som brukes i flymotorer inneholder kjemiske stoffer som under høy temperatur kan utvikle seg til nervegassliknende forbindelser.

Ved lekkasje eller søl av turbinoljeolje i flymotoren, kan nervegassliknende forbindelse oppstå når det blir varmt nok. Siden alle moderne fly, så nær som Boeing 787 Dreamliner, henter pusteluft fra motorene, kan de giftige gassene finne veien til kabin- og cockpitlufta.

Sterk økning - I de siste åra har giftgasshendelser blitt diskutert i økende grad blant flybesetninger, i fagforeninger, media og i politiske komitèer, skriver den tyske havarikommisjonen i sin rapport.

BFU ser også at de har mottatt stadig flere rapporter om slike giftgasshendelser i undersøkelsesperioden mellom 2006 og 2013. I 2006 mottok BFU 40 slike rapporter, i 2013 hele 175.

- Antall rapporter vi mottar har mer enn firedoblet seg, skriver artikkelforfatterne.

Likevel mener BFU at det trolig fremdeles er snakk om grov underrapportering av såkalte giftgasshendelser.

Den tyske havarikommisjonen påpeker også som et problem at det er vanskelig å påvise en sammenheng mellom forurenset pusteluft i fly og de medisinske symptomene som passasjerer og besetning har rapportert om med de metoder og det utstyret som er tilgjengelig for kommisjonen i dag.

Norske hendelser BFU har hentet inn tall fra andre europeiske land, og viser til at norske luftfartsmyndigheter har undersøkt 11 giftgasshendelser mellom 2010 og 2013. Storbritannia topper lista med 112 undersøkte hendelser, fulgt av Frankrike med 89 og Nederland med 68.

Dagbladet har tidligere skrevet om en rekke norske giftgasshendelser.

10. september 2000 ble en SAS-kaptein skadd for livet etter en alvorlig hendelse.

SAS-fly evakuert Så sent som 6. mai i år måtte et SAS-fly evakueres på Gardermoen etter røykutvikling om bord.

Det begynte å ryke kraftig fra SK4743 på vei til Brussel fra gate 10 ved Oslo lufthavn Gardermoen, da flyet skulle ta seg ut på rullebanen om morgenen. Passasjerene måtte evakueres med sklie.

- Røykutvikling som kommer fra motoren synes å være en klassisk «smoke in cabin»-hendelse, uttalte direktør Pål Molander ved Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami).

- Her kan passasjerer og besetning ha blitt utsatt for veldig giftige stoffer. Siden røykutviklingen ikke skyldes brann, er årsaken oftest oljelekkasje i motoren, eller spillolje i motoren som resultat av overfylling, uttalte yrkeshygieniker Halvor Erikstein i oljefagforeningen Safe til Dagbladet.

Erikstein har engasjert seg i denne problematikken i årevis, fordi gassturbinene på oljeplattformer kan gi arbeidere samme type eksponering som flymotorer kan gi besetning og passasjerer.

Nekter å frigi rapport - Det blir jo en spekulasjon. Det de kabinansatte sier er at røyken hadde en lukt som den som brukes når de trener. Den er ikke giftig eller skadelig på noen måte. Det skal for øvrig ekstremt lite olje til for at det skal komme røyk, og som da trekkes inn i kabinen gjennom ventilasjonsanlegget fra motorene hvor all luft i kabinen kommer fra, uttalte informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

SAS har med henvisning til «viktige prinsippielle grunner» nektet Dagbladet innsyn i sin hendelsesrapport.

- En god rapporteringskultur, som vi hele tiden streber etter i vårt kontinuerlige sikkerhetsarbeid, inkluderer blant annet en trygghet og tillit rundt ordningen som har så lav rapporteringsterskel som mulig for den enkelte, skriver Johansen til Dagbladet i en epost.

EVAKUERT: Flypassasjerene ble evakuert via sklie, etter at kabinen ble fylt med røyk idet et SAS-fly på vei til Brüssel skulle ta seg ut på rullebanen på Gardermoen 6. mai. Foto: Dagbladet-tipser
EVAKUERT: Flypassasjerene ble evakuert via sklie, etter at kabinen ble fylt med røyk idet et SAS-fly på vei til Brüssel skulle ta seg ut på rullebanen på Gardermoen 6. mai. Foto: Dagbladet-tipser Vis mer