Flykter fra SAS

SAS Braathens-passasjerer går usikre tider i møte. Ingen tør garantere at flyene vil gå som normalt i ukene som kommer. Fra 1. april er det med stor sannsynlighet streik.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

 Pål Warloe (33) og Heidi Waage (29) har ingen sympati for pilotaksjonene i SAS, og prøver å unngå å bruke selskapet. 

  Tilliten til SAS er blitt svekket. Konfliktene internt i selskapet går stadig utover den uskyldige tredjeparten, passasjerene, sier Pål Warloe.

I går var han på Gardermoen for å reise på ferie til Israel sammen med Heidi Waage. -  Jeg prøver å unngå å bruke SAS. Jeg er blitt rammet av konflikter i selskapet før, og nå synes jeg det er urettferdig at pilotene bruker sykdom som virkemiddel for å få gjennomslag for sakene sine, sier Heidi Waage, som selv jobber i Helsevesenet. Astor Aspeli og Leif Mannsverk fra Alta sitter på flytoget fra Gardermoen til Oslo. De ble selv rammet av den forrige pilotaksjonen.

-  Jeg har ingen sympati med pilotene, sier Leif Mannsverk.

-  Det er utrolig irriterende når fly blir kansellert, og jeg ser med uro på nye aksjoner.

Søvnløse piloter

1. april utløper flygernes kollektive tariffavtale, og da kan pilotene gå til lovlig streik. Men stemningen mellom pilotene og flyselskapets ledelse er nå så anspent, at SAS-flygernes forening ikke tør garantere at trafikken vil gå som normalt fram til 1. april.

-  Vi tar selvfølgelig avstand fra ulovlige aksjoner. Men arbeidsmiljøet er nå til de grader hardt prøvet. Med det trykket, søvnløse netter og frykt for jobben som pilotene nå opplever, er det den enkelte pilots plikt til å vurdere selv om han er i stand til å fly. Piloter er trent opp til å ta vanskelige avgjørelser under press, men vi er mennesker også, sier nestleder Jens Lippestad i Norske SAS-flygeres forening til Dagbladet.

I går måtte han reise tomhendt tilbake fra Stockholm etter et møte med SAS-ledelsen. Konflikten mellom SAS-pilotene og konsernet går på hvem pilotene skal forhandle lønn og arbeidsavtaler med. Flygerne vil forhandle med konsernet, mens konsernet mener de nasjonale selskapene i Norge, Sverige og Danmark må overta som pilotenes forhandlingsmotpart.


Kaotiske forhandlinger

Vårens forhandlinger mellom SAS og pilotene kan bli en kaotisk affære. Etter at forhandlingsmandatet flyttes fra SAS-konsortiet til de nasjonale selskapene i Norge, Sverige og Danmark, samt Scandinavian Airlines International, vil pilotene møte mannsterke til forhandlingsbordet.

-  Vi har en gyldig kollektivavtale, og det er den som skal reforhandles. Det betyr at vi møter med alle tre pilotforeningene - fra Danmark, Sverige og Norge - til forhandlinger med SAS Braathens-ledelsen. Det samme vil skje i Danmark og Sverige, sier Lippestad. Ingen tør spå utfallet av den bitre konflikten mellom pilotene og flyselskapets ledelse. Begge parter frykter langvarige aksjoner. Det igjen kan få svært alvorlige konsekvenser for flyselskapet.

SVEKKET TILLIT: Pål Warloe (33) og Heidi Waage (29) er lei av at konfliktene i SAS går utover passasjerene. - Tilliten til SAS er svekket, sier Warloe
INGEN SYMPATI: Leif Mannsverk (t.v.) og Astor Aspeli har blitt mer kyniske i valg av flyselskap.