Flylandinger etter mobilbruk

Mobiltelefoner i fly førte til i alt seks såkalte «Føre var landinger» hos Widerøe i fjor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ved seks tilfeller i fjor utløste mobiltelefoner røykvarsleren på Widerøes Dash-8 maskiner, slik at kapteinen fant det best å lande på nærmeste flyplass. Det er ikke lov å ha mobiltelefoner på i fly. Når mobiltelefoner blir ringt opp, svarer de med et signal som forstyrrer flyets system.

- Når det gis utslag på røyk i bagasjerom må vi håndtere det som om det ryker, og det gir forsinkelser og ubehag for passasjerer selv om det ikke har vært fare på ferde, sier direktør for kvalitet og sikkerhet i Widerøe, Per-Helge Røbekk, til Nordlandsposten.

Widerøe-flyene har i disse tilfellene gått til nærmeste flyplass og landet. Slike «Føre var landinger», når piloten lander på grunn av indikasjoner han ikke vet hva er, har skjedd mellom Bodø og Mo i Rana, Torp og Stockholm, og Gardermoen og Sogndal.

Både SAS og Braathens piloter har merket forstyrrelser de mistenker skyldes mobiltelefoner, men ingen av selskapene har funnet det nødvendig å lande som følge av mobiltelefon-forstyrrelser, skriver Dagbladet.

- Vi har aldri undersøkt saker der mobiltelefoner har vært et moment, sier direktør Finn Heimdal i Havarikommisjonen for sivil luftfart til NTB.

Widerøe vil nå skifte ut røykvarslerne på sine i alt 27 Dash-8 maskiner, men den nye detektoren er ennå ikke sertifisert.

NTB skrev torsdag at bruk av mobiltelefon kan ha forårsaket ulykken der et Saab 340-fly fra selskapet Crossair styrtet, kort tid etter avgang i Zürich. Ulykken for ett år siden kostet ti mennesker livet.

(NTB)