SAMME STED:  Akustiske signaler, som kan stamme fra det savnede Malaysian Airlines-flyet, er fanget opp med bare 1,9 kilometer avstand i India-havet vest for Australia. Kart: Google Earth.
SAMME STED: Akustiske signaler, som kan stamme fra det savnede Malaysian Airlines-flyet, er fanget opp med bare 1,9 kilometer avstand i India-havet vest for Australia. Kart: Google Earth.Vis mer

Flymysteriet: nytt signal varte i halvannet minutt

Bare 1,9 kilometer unna det første signalet. - Dette kan ikke komme fra hval, delfin eller jordskjelv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Leteaksjonen etter det savnede passasjerflyet fra Malaysian Air er i dag konsentrert om et mindre område enn tidligere i Indiahavet, 2 000 kilometer vest for Perth i Australia.

Redningsledelsen opplyste søndag morgen norsk tid at det kinesisk militærskip Haixun01 har fanget opp et likelydende signal, som varte i 90 sekunder.  Det skjedde få timer etter at det første signalet ble fanget opp i 15 minutter fra samme skip - bare 1,9 kilometer (1,2 miles) unna det første stedet, melder BBC.

Signal nr. tre Den australske redningsledelsen meldte søndag morgen norsk tid om et tredje signal som er fanget opp. Det australske marinefartøyet Ocean Shield har også registrert akustiske signaler med undersjøisk utstyr.

Det skjedde da skipet var i posisjon om lag 300 nautiske mil nord for det kinesiske skipet.

Christina Pattiaratchi, som er professor i oseanografi ved University of Western Australia, sier at nyheten om de siste registeringene er svært oppløftende.

- Menneskelaget lyd — 37,5 kHz er en menneskelaget lyd. Det er ingen annen lyd på den frekvensen, sier hun og legger til at det er nettopp derfor denne frekvensen ble valgt. En hval eller delfin eller et undersjøisk jordskjelv, de presenterer alle et helt annet lydbilde, sier hun, ifølge NTB og de internasjonale nyhetsbyråene AFP og Reuters.

I de siste dagene har marinefartøyer med avansert utstyr til å fange opp signaler fra de svarte boksene sluttet seg til letingen.

 UT PÅ SØK:  Et S-70B-2 Seahawk-helikopter tar av fra det australske marineskipet  HMAS Toowoomba søndag. Foto: Australias marine/Reuters/NTB Scanpix.
UT PÅ SØK: Et S-70B-2 Seahawk-helikopter tar av fra det australske marineskipet HMAS Toowoomba søndag. Foto: Australias marine/Reuters/NTB Scanpix. Vis mer

Mange analytikere er optimistiske og sier at signalene må komme fra MH370s svarte bokser, mens andre er i tvil fordi det ikke er fanget opp to sett med signaler fra hver av de to boksene.

Optimismen for å finne for å spore opp de sorte boksene fra flyet etter ulykken, har økt. Flyet på vei fra Kuala Lumpur til Beijing ble sist registert natt til 8. mars.

Og batterisignalene fra de sorte boksene dør ut etter en måneds tid. Det er i disse boksene forklaringen kan ligge påp hva som skjedde med flyet.
2 000 kilometer Ialt 12 fly og 13 skip er søndag formiddag norsk tid i aksjon over - eller på vei til - leteområdet 2 000 kilometer vest for Perth i Australia.

 MER KONSENTRERT LETING:  Et fly fra det australske luftforsvaret ttar av fra Perth mot leteområdet der det savnede  Malaysia Airlines Flight MH370 kan befinne seg i India-havet. Foto: Rob Griffith, AP/NTB Scanpix.
MER KONSENTRERT LETING: Et fly fra det australske luftforsvaret ttar av fra Perth mot leteområdet der det savnede Malaysia Airlines Flight MH370 kan befinne seg i India-havet. Foto: Rob Griffith, AP/NTB Scanpix. Vis mer