SLUTTER Å FLY FRA RYGGE: Ryanair er en sterk motstander av flyseteavgiften, og er ikke i tvil om at den vil ramme både passasjerene og uavhengige flyplasser som Rygge og Sandefjord lufthavn Torp. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
SLUTTER Å FLY FRA RYGGE: Ryanair er en sterk motstander av flyseteavgiften, og er ikke i tvil om at den vil ramme både passasjerene og uavhengige flyplasser som Rygge og Sandefjord lufthavn Torp. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpixVis mer

Flypassasjeravgiften innføres 1. juni

ESA: - Ikke ulovlig statsstøtte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Avgiften ble vedtatt av Stortinget før jul som en del av budsjettavtalen for 2016. Stortinget vedtok både sats og fritak.
 
Når Finansdepartementet i dag fastsetter forskriften og iverksetter avgiften med virkning fra 1. juni, følger vi lojalt opp Stortingets vedtak om å innføre en flypassasjeravgift, sier finansminister Siv Jensen (Frp).

Den såkalte flyseteavgiften innebærer en økt utgift på 88 kroner per passasjer per avgang fra norske flyplasser - med unntak av passasjerer som må ta flere fly med samme selskap på samme reise.

EFTAs overvåkingsorgan ESA mente dette fritaket kunne innebære ulovlig statsstøtte og ba regjeringen vente med å innføre ordningen til spørsmålet var avklart. Avgiften skulle egentlig ha vært på plass fra 1. mars.

Regjeringen mente det ikke dreier seg om ulovlig statsstøtte, men siden ESA lovte å behandle saken raskt, gikk Finansdepartementet med på å utsette innføringen til 1. juni.

Den senere tiden har departementet og ESA hatt en dialog om saken, og ESA har kommet til at de anser fritaket å ikke være statsstøtte, opplyser Finansdepartementet.

Utsettelsen fra 1. mars til 1. juni har kostet staten 250 millioner kroner i avgifter, gikk det fram av revidert nasjonalbudsjett. Avgiften var en vesentlig faktor for at regjeringen og støttepartiene skulle kunne lande en enighet om statsbudsjettet for 2016.

(NTB)

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram