Europa

Flyplass-kaoset:
- Perfekt storm

Krisa på europeiske flyplasser har ikke bedret seg. Dette er ekspertenes forklaring og råd til deg som skal reise.

KAOS: Det har vært enormt lange køer på Schipol lufthavn i Amsterdam de siste dagene. I helga strakk køene seg utenfor bygningen. Foto: Daniel Angus / Reuters / NTB
KAOS: Det har vært enormt lange køer på Schipol lufthavn i Amsterdam de siste dagene. I helga strakk køene seg utenfor bygningen. Foto: Daniel Angus / Reuters / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Endeløse køer og timer med venting er det som møter reisende på de store flyplassene ute i Europa.

Skal vi tro ekspertene, er det ingenting som tilsier at problemet vil løses innen sommerferien. Faktisk kan det ta mer enn et år før flere av lufthavnene er tilbake der de var før pandemien, ifølge lufthavnsjefer.

Onsdag kansellerer flyselskapet Swiss tusenvis av flyginger. Ifølge den sveitsiske avisa Blick vil dette berøre rundt 30 000 passasjerer.

Også i juli og august kansellerer de rundt 100 flyginger.

Ha god tid

- Det er greit å beregne litt tid når man skal reise utenlands i sommer - spesielt hvis man skal bytte fly på en av de store flyplassene, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til Dagbladet.

Han beskriver situasjonen på flyplassene i Europa som en «perfekt storm».

- Jeg tror man bør ha i bakhodet at ting kan skje. I mange tilfeller behøver det ikke være flyselskapet sin skyld, men en følgefeil av alt, som kan bli til en perfekt storm, sier flyanalytikeren.

Strandet i utlandet

Flere flyselskaper - inkludert British Airways og EasyJet - har droppet flyrutene sine for å unngå for mange kanselleringer i siste liten.

Tusenvis av britiske turister er nå strandet på ferie i utlandet etter en rekke kanselleringer de siste fire dagene.

KØKAOS: Det er store problemer på flyplassen Heathrow i London. Regjeringen har sagt at de vil gi ytterligere økonomisk hjelp for at flyplassene skal komme seg gjennom sommeren. Foto: NTB
KØKAOS: Det er store problemer på flyplassen Heathrow i London. Regjeringen har sagt at de vil gi ytterligere økonomisk hjelp for at flyplassene skal komme seg gjennom sommeren. Foto: NTB Vis mer

I løpet av helga kansellerte EasyJet 500 britiske ferieflyreiser, og ytterligere 60 ble kansellert tirsdag.

Flere av EasyJet-flygingene som ble kansellert var fra Amsterdam til London Gatwick og London Luton.

Det britiske lavprisflyselskapet gjør dette på grunn av de store folkemengdene på Schiphol lufthavn, hvor flyselskapet er en av de største brukerne, ifølge den nederlandske avisa The Telegraaf.

Ifølge Heathrow-sjef John Holland-Kaye kan det ta opptil 18 måneder før luftfartssektoren er tilbake til normalen. Det skriver den britiske avisa The Telegraph.

Også Kully Sandhu, administrerende direktør i Aviation Recruitment Network, har sagt at det vil ta «opptil tolv måneder» før flyplassbemanningen i Storbritannia er tilbake på samme nivå som før pandemien.

KØER: Det melder om kaos og lange køer på flere flyplasser rundt om i Europa. Video: Twitter Vis mer

- I ubalanse

Holland-Kaye innrømmer at flyselskaper og flyplasser må «planlegge mye bedre» for å unngå at sommerferien blir ødelagt.

- Det vi har sett på noen flyplasser i Storbritannia de siste ukene er at tilbud og etterspørsel er i ubalanse. Vi må sørge for at vi planlegger mye bedre, sier han.

Storbritannias transportminister, Grant Shapps, har gått hardt ut mot luftfartsindustrien for at de har sagt opp for mange jobber under pandemien, unnlatt å forberede seg på veien tilbake til normalen, og for oversalg av flyreiser, slik at de ikke er i stand til å møte etterspørselen.

Også Jan Pronk, tidligere minister for utenrikshandel og utviklingssamarbeid i Nederland, beskriver 50 flyginger om dagen fra Schiphol til London som «ren galskap».

- Situasjonen på Schiphol krever en bredere tilnærming enn bare utvidelse av bemanning og høyere lønn, sier Pronk til The Telegraaf.

Kan ta ti uker

Hans Jørgen Elnæs forteller at flyplassene er rammet mer eller mindre like hardt av pandemien som flyselskapene. Mange ansatte er sagt opp, og flere europeiske flyplasser må derfor starte rekrutteringen helt på nytt, noe som kan ta mange uker.

- Det kan ta fem til ti uker på grunn av omfattende bakgrunnssjekk og sikkerhetssjekk, forklarer Elnæs.

Han påpeker at også flyselskaper sliter med å få tak i nok mannskap, og å få alle flyene opp i lufta igjen.

Arbeidsgivere på Gardermoen har derimot hatt flere permitterte ansatte, som kunne starte på jobb igjen direkte.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer