Flyplasser bruker mer kjemikalier

Norske flyplasser regner med å bruke stadig mer kjemikalier til å ise av fly og rullebaner i årene framover. Det gjør Bellona bekymret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norske flyplasser regner med å bruke stadig mer kjemikalier til å ise av fly og rullebaner i årene framover. Det gjør Bellona bekymret.

I disse dager avgjør fylkesmennene rundt om i landet flyplassenes utslippssøknader. Foreløpig sitter avslagene langt inne. I Nordland, hjemfylke for åtte av de 22 flyplassene som venter på å få avgjort tillatelsene, har samtlige fått ja, skriver Vårt Land.

- Det er svært bekymringsverdig at man gir så mange nye utslippstillatelser når man ikke vet hva slags kjemikalier disse væskene inneholder, sier Bellonas miljøgiftekspert Marius Dalen.

Økt flytrafikk gjør at Avinor regner å bruke mer kjemikalier til avising både av fly og rullebaner. I flere av kjemikaliene benyttes kjemiske tilsetninger offentligheten ikke har tilsyn i fordi det regnes som forretningshemmeligheter.

Flere av flyplassene som nå søker om kjemisk avising, har lenge brukt metoden uten en spesifikk tillatelse.

- Dette er galt. Både store og små flyplasser må ha tillatelse for slike utslipp, sier Dalen, som likevel er glade for det Bellona oppfatter som en opprydding.

(©NTB)

BEKYMRET OVER ØKT UTSLIPP: Bellona er kritisk til nye utslippstillatelser på norske flyplasser. Illustrasjonsfoto: Scanpix
BEKYMRET OVER ØKT UTSLIPP: Bellona er kritisk til nye utslippstillatelser på norske flyplasser. Illustrasjonsfoto: Scanpix Vis mer