RYGGE: Pål Tanberg er flyplassjef på Moss Lufthavn Rygge og mener politikerne ikke forstår forresteningsmodellen flyplassen er designet for. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.
RYGGE: Pål Tanberg er flyplassjef på Moss Lufthavn Rygge og mener politikerne ikke forstår forresteningsmodellen flyplassen er designet for. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.Vis mer

Flyplassjef: - Politikerne har ikke forstått forretnings- modellen til Rygge

Sjef for Moss Lufthavn Rygge mener flyplassen ikke skulle vært bygd hvis bare østfoldinger var kundegruppa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

RYGGE (Dagbladet): Allerede for et halvt år siden varslet ledelsen ved Moss Lufthavn Rygge om at dersom det innføres flyseteavgift vil flyplassen bli lagt ned. Nå som avgiften er blitt innført, har styret ved flyplassen besluttet å legge ned virksomheten.

Daglig leder ved Moss Lufthavn Rygge, Pål Tanberg, mener politikerne ikke forstår konkurransemodellen som flyplassen er designet for.

- Flyplassen er designet for å være i konkurranse med flyreiser fra Oslo Lufthavn. For å få nok passasjerer har vi vært nødt til å finne en aktør som er konkurransedyktig på pris, som Ryanair. Det fører til at mange fra Oslo tar turen hit fordi det er billig og slik at vi vokst, sier daglig leder Pål Tanberg.

Tanberg sier at flyseteavgiften på 80 kroner, som gir staten en inntekt på 1 milliard i året, gjør at Moss Lufthavn Rygge kommer i konkurranse med 70 andre flyplasser om hvor Ryanair skal ha base. Ifølge Tanberg fører det til at to av tre flyvninger vil bli avviklet.

Onsdag var de ansatte på allmøte i forbindelse med nedleggingen av flyplassen. Mange tok til tårene under møtet.

Ikke nok trafikk fra regionen - Har styret gjort nok for å hindre nedleggelse?

- Det er ikke nok trafikkgrunnlag i Østfold og Follo. De har ikke reisevaner som er bærekraftig nok for flyruter. Jeg mener vi har gjort en god nok jobb, sier Tanberg til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Erna Solberg mener at flyseteavgiften ikke er grunnen til at Ryanair legger ned basen sin ved Moss Lufthavn Rygge. Hva tenker du?

- Det er beklagelig med all den informasjonen hun har fått, at de ikke har forstått forretningsmodellen til Rygge. Forretningsmodellen er ikke spesiell for Rygge, men den gjelder for hele Europa.

- Hvorfor ble da flyplassen bygget?

- Det kan du spørre om. Flyplassen skulle ikke vært bygd hvis bare østfoldinger var kundegruppa. Hele hensikten var å skape arbeidsplasser og den eneste modellen som kan brukes er å tilby lavprisbilletter.

- Men Ryanair kom på banen etter at flyplass ble bygget?

- Markedet har endret seg, men i utgangspunktet har det ikke vært trafikkgrunnlag nok til at det skal være en flyplass her. Med flyseteavgiften klarer vi ikke å være med i konkurransen.

Ikke vurdert overtakelse Styreleder i Avinor, Ola Mørkved Rinnan sier til Dagbladet at de aldri har diskutert på møter om Avinor skal overta Moss Lufthavn Rygge.

- Det har overhode ikke vært en sak i styret. Nedleggelsen kom veldig overraskende, men er ikke en problemstilling vi har diskutert, sier styreleder Ola Mørkved Rinnan.

Rinnan sier at det er leit at flyplassen blir lagt ned og et eventuelt oppkjøp er det Samferdselsdepartementet som styrer.

Det er Olav Thon Gruppen, Orkla, Østfold Energi og Østfold fylkeskommune som sammen eier selskapet Rygge Sivile Lufthavn.

Dagbladet har ennå ikke fått kontakt med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

- Politikere sover i timen
Tillitsvalgt Erlend Larssen i Aviator, som er den aktøren med flest ansatte på Moss Lufthavn Rygge, sier beskjeden om nedleggelse av flyplassen tas tungt blant de ansatte. Aviator leverer bakketjenester til flyplassen. Larssen startet selv da han var ferdig på videregående for åtte år siden.

- Jeg mener politikerne har sovet i timen. Det har blitt gjort for dårlig håndverk fra politikerne sin side, sier Larssen.

Larssen er fornøyd med informasjonen de har fått fra styret ved Moss Lufthavn Rygge, men mener styret kunne vurdert andre forretningsmodeller for å unngå nedleggelse.

- Det beste hadde vært å droppe flyseteavgiften. Et annet marked styret burde sett på, er innenriksflyvninger, men igjen så handler dette om økonomi, sier Erlend Larssen.

Larssen tror personer som jobber ved flyplassen er mer sårbare når de mister jobben, da flere av jobbene er lavterskeltilbud og mange har liten utdanning.

- Selv kom jeg rett fra videregående, så hva jeg skal finne på nå blir ekstra vanskelig. Folk er redde, sier Larssen.

 FLYPLASS:  Moss Flyplass Rygge. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.
FLYPLASS: Moss Flyplass Rygge. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet. Vis mer
RYGGE: Ryanair flytter sin virksomhet fra Moss Flyplass Rygge på grunn av flyseteavgiften. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.
RYGGE: Ryanair flytter sin virksomhet fra Moss Flyplass Rygge på grunn av flyseteavgiften. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet. Vis mer
JOBBET PÅ RYGGE I ÅTTE ÅR: Erlend Larssen er tillitsvalgt i Aviator på Moss Flyplass Rygge. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.
JOBBET PÅ RYGGE I ÅTTE ÅR: Erlend Larssen er tillitsvalgt i Aviator på Moss Flyplass Rygge. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet. Vis mer