Flyprisene går opp

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS setter opp prisene på flybillettene i Norge. Ola nordmann ble kort tid i luftfartens paradis. For i neste omgang kommer nok også Norwegian etter. Selskapene skylder på økningen i bensinprisen de siste ukene. Men dette har ligget i kortene fra dag én med skjerpet konkurranse og lavpriskonsept: I et kapitalistisk system er det viktig å vokte konkurrentene, men det er også viktig å vokte egne marginer. Og mye tyder på at verken SAS eller Norwegian tjente penger på de billigste billettene, samtidig som det ble for få passasjerer på de dyreste.

Dette er normalsituasjonen innenfor de fleste virksomheter i et konkurransesystem. I klesbutikkene kan du før jul kjøpe til høye priser det du etter jul får kjøpt til halve prisen. Priser kan og skal svinge, det er bare så vanskelig å venne seg til det i luftfarten, som i etterkrigstida har vært utenfor priskonkurranse. Her har konkurransen dreid seg om centimeter for beina og gode sauser for ganen. Derfor ble reiser med fly forbundet med en duft av den store verden, det hadde en eim av luksus.

Det var denne forestillingen lavpriskonseptet sprengte da det kom, først i USA og seinere i Europa. Nå er det overflødige lirumlarumet rundt og på reisen fjernet, og folk flest er i ferd med å betrakte luftfart som vanlig busstrafikk. Det fortonte seg som en kulturrevolusjon, og har hatt dramatiske konsekvenser for de gamle flyselskapene. I USA er nesten alle borte. I Europa er det fortsatt mange av de gamle nasjonale selskapene som prøver å møte lavprisselskapenes konkurranse. SAS er ett av dem. Men vi har ennå neppe sett enden på denne visa, om den noen gang kommer. For vi må regne med at prisene vil gå opp og ned i tida som kommer, og noen av selskapene vil forsvinne.

Det vi ser tydelig også etter prisjusteringene, er at konkurransen har bundet Norge enda tettere sammen. Det koster ikke lenger en vesentlig del av en månedslønn for å reise til Tromsø fra Oslo. Sannsynligvis finnes det ennå muligheter for rasjonalisering i flytrafikken. Men alle kostnadsbesparelser har naturligvis også en motpost. De må f.eks. ikke berøre sikkerheten. Det må tilsynene sørge for dersom selskapene skulle bli fristet.