Flyr høyt mellom opp- og nedturene

Stéphanie Dumont kom til Norge da hun var 18 og har siden gått til topps i den norske reklamebransjen. Til høsten debuterer hun som romanforfatter. Makan!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dumont har vunnet det som kan vinnes i bransjen som er så glad i å feire seg selv, og i fjor fikk hun jobben som senior creative i Cave, Anholt & Jonason i London. Hun så for seg et pendlerliv mellom Oslo og den engelske hovedstaden, men til glede for enkelte nordmenn med Janteloven på nattbordet, ble oppholdet svært kort.

- Fortell om boka «Trøbbel».

- Den er et forsøk på å gi et lite innblikk i hva som skjer når store annonsører forsøker å påvirke folks holdninger. Jeg har sittet sammen med skribenten Mikael Godø og skrevet og diskutert. Erling Kagge spurte om jeg kunne skrive om mine erfaringer, og jeg sa ja på betingelse av at det måtte være fiksjon. Jeg skriver boka sammen med Mikael fordi det virket morsommere å kunne diskutere stoffet med noen. Greit å slippe å være alene om et sånt stort romanprosjekt.

Janteloven

- Hva skjedde egentlig med jobben i London?

- Firmaet stengte på grunn av uenighet mellom de tre som drev det. Kranglingen deres påvirket hele miljøet. Det var ikke særlig hyggelig. Det var fint å bo i London, men jeg lengtet litt tilbake til Oslo. Det var en urolig og stressende arbeidsplass, og det tok tid å få seg et sted å bo. Dette er ikke første gangen jeg har hatt motgang, hvis du lurte på det. Men jobben med Carl's Cars er noe annet. Det er en opptur å være med på å starte noe. Jeg har forsøkt noe nytt, og det er alltid bra. Lønna er dårligere, men det er givende å gjøre akkurat det man har lyst til.

Givende

- Du har sagt at det er lett å gjøre karriere i Norge?

- Jeg vet ikke, jeg. Det er jo færre folk å konkurrere mot her, men det betyr ikke at jeg synes nivået på reklamen er dårligere her enn i Frankrike. Det er lett å bli feiltolket når jeg sier dette. Janteloven står sterkt i Norge, og jeg har opplevd mye av det - både fra gamle venner og fra folk på jobben. Men dette er farlig å si, det kan gjøre vondt verre. Jeg tror ikke folk alltid vil meg vel.

- Den samme gamle visa om vellykte jenter?

- Om det har noe å gjøre med at jeg er jente, er jeg livredd for å svare på. Jeg har opplevd ting som har vært tøft og sårende og vil ikke si noe mer om det.

- Er det sant at alle nordmenn er sosialdemokrater i hjertet, mens franskmenn er anarkister?

- Jeg tror det bor flere typer inne i hvert menneske. Det gjør meg litt forvirret av og til. Det er vanskelig å svare fordi jeg aldri har vært voksen i Frankrike, men jeg tror ikke det presset om at alle skal passe inn i en mal eksisterer i så sterk grad i Frankrike. Der kan man slippe unna med å lykkes på egne premisser, mener Stéphanie Dumont.

REKLAMEKOMET: Stéphanie Dumont er en av reklamebransjens mest suksessfulle, hun er gamledama til Geir Karlstad og hun fikk en feit jobb i London som gikk skeis. Snart gir hun ut roman.