Flyr inn i vepsebol

De fire norske F16-flyene som skal eskortere bombefly og andre fly på tokt over Jugoslavia, kan risikere å måtte kjempe mot MIG-29, det beste jagerflyet Sovjet har produsert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På bakken venter et formidabelt luftvern fra den kalde krigen. De norske flyene vil ikke være klare til å delta i kamphandlinger dersom NATO er raske med å gå til angrep.

- Vi forholder oss til den opprinnelige tidsplanen og skal være klar i slutten av uka, sier Stein Roås, pressetalsmann for de norske NATO-styrkene ved Ørlandet.

Formidabelt luftvern

De aller fleste NATO-landene er nå i full gang med å sende fly av gårde til mulige kamphandlinger over Jugoslavia. 260 av 430 fly er amerikanske.

Det er få som tror at Slobodan Milosevic vil sende sitt begrensede, men potensielt slagkraftige, luftvåpen opp mot et overlegent antall NATO-fly. Spionsatellitter har fotografert serbiske fly som blir gjemt i bunkerser.Bare et fåtall er igjen på flybasene.

15 av de jugoslaviske flyene er av typen MIG-29, det mest avanserte jagerflyet russerne har laget. De øvrige 65 jagerflyene er av typen MIG-21. Jugoslavia har også 90 jagerbombefly.

Vel så farlig blir jugoslavenes formidable luftvern som ble bygd opp under den kalde krigen. De skal ha 1850 luftvernkanoner og mange sovjetproduserte bakke til luft-raketter.

Ødelegge forsvaret

Først ut i en eventuell aksjon, er amerikanske bombefly av typen B-52, mener Associated Press. Disse «flygende festningene» kan sende av gårde krysserraketter utenfor rekkevidden til det serbiske luftforsvaret. Rakettene kan også avfyres fra krigsskip. B-2 og B-117 stealth-bombefly, som er usynlige på radar, går inn om natta med laserstyrte bomber.

Målet er å ødelegge radarer, luftvernkanoner og -raketter, kommunikasjons- og kommandosentra og fly.