SLÅSS MENS DET MEKLES: Mens meklingen fortsatt pågår mellom Norwegian og pilotenes fagforening Norwegian Pilots Union/Parat, erter konsernsjef Bjørn Kjos på seg pilotene med å hente inn reserver fra utlandet i tilfelle det blir streik. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
SLÅSS MENS DET MEKLES: Mens meklingen fortsatt pågår mellom Norwegian og pilotenes fagforening Norwegian Pilots Union/Parat, erter konsernsjef Bjørn Kjos på seg pilotene med å hente inn reserver fra utlandet i tilfelle det blir streik. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Flyr inn piloter fra utlandet for å jobbe for streikende Norwegian-piloter

- Ikke noe problem, mener Norwegian. - Streikebryteri, mener pilotenes fagforening.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mens Riksmeklingsmannen fortsatt mekler mellom flyselskapet Norwegian og Norwegian Pilots Union (NPU), flyr partene i tottene på hverandre utenfor forhandlingsrommet.

Fra godt informert hold får Dagbladet opplyst at minst et titall piloter er på vei fra utlandet - Spania og/eller England - til Oslo og København for om nødvendig å settes inn for Norwegian-piloter som eventuelt tas ut i streik fra lørdag morgen.

Hans-Erik Skjæggerud, leder i YS-forbundet Parat, kan nesten ikke tro at det er riktig.

- Dersom dette medfører riktighet, vil det etter Parats oppfatning være å anse som streikebryteri, sier han til Dagbladet.

«Helt kurant» Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik mener derimot at det ikke er noe problem. Hun svarer slik på om det er riktig at minst et titall Norwegian-piloter i dag er på vei fra Spania og/eller England til København og Oslo for å ta over for pilotene som eventuelt tas ut i streik på lørdag:

- Det kan ikke være så mange i så fall, for av de 70 som er tatt ut i helga har 35 fri eller ferie. I utgangspunktet er det da 35 som jobber i helga som må erstattes og her har vi administrative piloter også i beredskap.

VARSLER SYMPATISTREIK: — Dersom det blir streik og ledelsen i Norwegian faktisk gjennomfører slik innleie, vil det bli iverksatt sympatiaksjoner  med støtte fra en rekke luftfartsansatte og luftfartsorganisasjoner i Skandinavia og Europa for øvrig, sier Hans-Erik Skjæggerud, leder i YS-forbundet Parat.
VARSLER SYMPATISTREIK: — Dersom det blir streik og ledelsen i Norwegian faktisk gjennomfører slik innleie, vil det bli iverksatt sympatiaksjoner med støtte fra en rekke luftfartsansatte og luftfartsorganisasjoner i Skandinavia og Europa for øvrig, sier Hans-Erik Skjæggerud, leder i YS-forbundet Parat. Vis mer

Skånvik mener at det er «helt kurant» å fly inn piloter fra Spania/England for å erstatte streikende piloter i datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN). Hun sier at det er Norwegian Air Shuttle (NAS) kundene forholder seg til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kan ikke ett datterselskap levere pilottjenester, må man se seg om etter andre muligheter for å få kundene fram, sier hun til Dagbladet.

Bruker ledere også På spørsmål om hun kjenner til at piloter er på vei fra Spania/England for å erstatte dem som tas ut i en eventuell streik, svarer hun slik:

- Ja det er noen piloter som flytter, sier hun.

- I tillegg kommer vi også til å bruke administrative ressurser i tilfelle en streik, sier hun, og forklarer at dette dreier seg om piloter som til daglig også har andre oppgaver, for eksempel som ledere i selskapet, men som settes inn som piloter hvis det blir streik.

- Kan ikke det ene datterselskapet levere, må vi hente piloter i et annet datterselskap, sier hun.

- Ingen stor sak Skånvik synes ikke det er noe problem å hente inn piloter som er ansatt i et bemanningsselskap for å erstatte streikende.

- De pilotene som hentes inn kan godt være ansatt i et bemanningsselskap. Sånn har det vært under ferieavvikling i alle år, at vi har brukt piloter fra bemanningsselskaper. Da er det i så fall selskaper vi samarbeider med i England og Spania.

- Kjenner du til om dere faktisk er i ferd med å hente inn piloter fra England eller Spania?

- Det stemmer at vi flytter på noen piloter. Det er stor ferietrafikk i Norge i helga, fulle fly og vi må gjøre det vi kan for å få de reisende fram. Det skjer fra tid til annen at personale omrokkeres, og jeg ser ikke på det som en stor sak, sier Skånvik til Dagbladet.