Flyselskap beklager etter Obama-kampanje: - Respektløst

Nå er den slettet fra alle deres sosiale medier-plattformer.

SE TV: Flyselskapet Alitalia har fått kritikk de siste dagene, etter at de lanserte en kampanje der en skuespiller portretterer USAs tidligere president, Barack Obama, på noe upassende vis. Reporter: Emilie Rydning. Video: Alitalia Vis mer

Det italienske flyselskapet Alitalia har lagt seg flate etter at de lanserte en kampanje, der en skuespiller portretterer USAs tidligere president, Barack Obama, ikledd «blackface».

I den store kampanjen utstedt på sosiale medier, promoterte flyselskapet, gjennom fire videoer, deres direkteflyging fra Roma til Washington. Skuespilleren, som portretterte Obama, kunne ses dekt med «mørk» sminke, for å etterlikne den tidligere presidentens ansiktsfarge.

Kampanjen inneholdt også satiriske innslag av personer som portretterte Abraham Lincoln, George Washington og Donald Trump.

KAMPANJE: Gjennom fire videoer kunne man se skuespilleren portrettere den tidligere presidenten. Foto: Skjermdump
KAMPANJE: Gjennom fire videoer kunne man se skuespilleren portrettere den tidligere presidenten. Foto: Skjermdump Vis mer

- Respektløst

Det tok ikke lang tid før de fire videoene brakte flyselskapet under massiv storm på plattformer som Facebook og Twitter, ifølge The Independent.

Den britiske avisa siterer brukere, som i kommentarfelt, kalte kampanjen «oppsiktsvekkende» og «respektløs».

- Dette kan anses som en rasistisk handling, skrev en bruker, og siktet til «blackface»-sminken.

Ifølge New York Times, forsvarte en talsmann for flyselskapet først kritikken ved å hevde at skuespilleren ikke var mørkhudet, og simpelthen trengte sminken for å «framheve» ansiktstrekk.

- Videoen inneholder også folk som sier at han ble født i Afrika. Jeg har ikke ord, skriver tidligere CNN-reporter, Alberto Riva.

- Beklager sterkt

Nå har Alitalia tatt en helomvending. I en Twitter-melding lagt ut onsdag formiddag, legger de seg nemlig flate, og beklager på det sterkeste.

- Alitalia beklager sterkt for fornærmelser videoene har skapt, heter det i Twitter-meldingen.

- Kampanjen har blitt fjernet fra alle våre sosiale medier-kontoer. For vårt selskap, er det å ha respekt for alle, obligatorisk. Det var aldri vår intensjon å såre noen, og vi vil lære av denne feilen.

The Independent skriver at Alitalia er Italias største flyselskap, som flyr til 100 destinasjoner, inkludert 27 nasjonale og 73 internasjonale ruter.

Flere tilfeller

Det er imidlertid ikke første gang et selskap har måttet beklage seg på liknende grunnlag.

Kritikken kommer etter at det italienske motehuset Gucci i februar måtte trekke tilbake salget av en kvinne-genser, etter å ha blitt beskyldt for å ha et «blackface»-motiv på forsiden av den.

Genseren fra Guccis høst/vinterkolleksjon 2018/19, hadde nemlig et svart parti som gikk opp til under ørene, med en åpning rundt munnen der mønsteret minnet om tykke, røde lepper.

I fjor var også svenske H&M under hardt vær, da de ble beskyldt for rasisme ved å ta i bruk en mørkhudet barnemodell i en kampanje, som hadde på seg en genser med utsagnet «kuleste apen i jungelen».