DEKKER NOEN TAP: Fly fra  Norwegian taxer ved siden av SAS Braathens fly på Gardermoen.

Foto: Bjørn Langsem/Dagbladet
DEKKER NOEN TAP: Fly fra Norwegian taxer ved siden av SAS Braathens fly på Gardermoen. Foto: Bjørn Langsem/DagbladetVis mer

Flyselskapene dekker billettene

SAS og Norwegian stiller med mat og hoteller for reisende som sitter fast.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Selv om forsikringsselskapene ikke hjelper uheldige reisende med forhåndsbestilte hoteller eller andre utlegg de har hatt før reisen, så stiller flyselskapene opp med nye billetter og mat, ifølge SAS og Norwegian.

- Alle som er direkte berørt av dagens kanselleringer får sine billetter booket om, uavhengig av begrensinger i vilkårene, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Dagbladet.

Les alt om rettighetene dine hos forbrukerombudet

- Vi booker om passasjerer gratis, og vi refunderer billetten ved kansellering. For de som skal reise senere, er det lurt å avvente til vi ser om luftrommet åpner igjen, sier informasjonssjef Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

De har hatt stort trykk på telefonene i dag.

- Vi ber om at refusjonssakene tas når den verste stormen er over. Folk er garantert å få pengene tilbake, sier Skånvik.

SAS er tydelige på at alle som sitter fast i utlandet skal få forpleining, som også inkluderer hotell om det blir nødvendig med overnatting.

- Og billettrefusjonene kan man ordne selv ved å logge seg inn på sas.no og gå til refusjonssidene, sier Johansen.

For å benytte seg av rettighetene tar man kontakt med en representant for flyselskapet der man er.

— De fleste har krav på å få pengene tilbake, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver hos Forbrukerrådet til NRK.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Spesiell situasjon
I utgangspunktet bortfaller alle krav du har mot flyselskap utenom å få tilbake pengene bort på grunn av force majeure-klausulen, som slår inn ved en uforutsatt hendelse utenfor flyselskapenes kontroll.

- Dette er en helt ny og spesiell situasjon, og vi kan ikke automatisk bruke de samme løsningsmodellene som tidligere, sier direktør for reise i HSH, Rolf Forsdahl.

Han tror mange flyselskaper kommer til å være fleksible i forhold til kundene som er strandet i utlandet, men påpeker at lovgivingen er uklar på for eksempel hvor lenge man har rett til hotellopphold når man reiser med pakkereisearrangører.  

- Vi kommer nok i en situasjon der flyselskapene vil kunne tilby å dekke mer enn det som står i regelverket, og konkurrerer om å fremstå som dem som tar mest ansvar. Lovgivingen setter klare nedre grenser for hvor mye som dekkes, men det er opp til partene å gi mer, sier han.

Vil ha krav
Pakkereisearrangører er for eksempel ikke ansvarlige for hotellopphold for de reisende i en slik situasjon. Men hvis reisen blir kansellert før den begynner, skal du få alle pengene tilbake.  

- En del vil sitte med utgifter de mener reisearrangør, flyselskap eller forsikringsselskap bør dekke. De må finne seg i å legge ut disse inntil det har blitt en nøyere juridisk behandling eller behandling i klagenemder på disse spørsmålene, sier Forsdahl.

SLIK KOMMER ASKESKYEN: Slik regner britiske værvarsel at asken vil bevege seg over Storbritannia og skandinavia.
SLIK KOMMER ASKESKYEN: Slik regner britiske værvarsel at asken vil bevege seg over Storbritannia og skandinavia. Vis mer