BLÅSER MOT SØRVEST-NORGE:  Skyen fra Grimsvatn-vulkanen fotografert lørdag. Nå er asken på full inn i norsk luftrom. FOTO: OLAFUR SIGURJONSSON, REUTERS/SCANPIX.
BLÅSER MOT SØRVEST-NORGE: Skyen fra Grimsvatn-vulkanen fotografert lørdag. Nå er asken på full inn i norsk luftrom. FOTO: OLAFUR SIGURJONSSON, REUTERS/SCANPIX.Vis mer

Flyselskapene i krisemøte om askeskyer klokka 10

Hos Luftfartstilsynet i Bodø. Bare Norwegian hadde søkt i morges.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Luftfartstilsynet møter de norske fly- og helikopterselskapene til et krisemøte om askesituasjonen ved tilsynets hovedkontor i Bodø nå klokka 10.

- Nå er det flyselskapene selv som har ansvaret for sikkerhet, i motsetning til forrige askesituasjon da luftfartsmyndighetene tok en overordnet beslutning.

- I Norge er det Luftfartstilsynet som må godkjenne prosedyrene til hvert enkelt flyselskap i forhold til flyforholdene. Tidlig i morges var det bare Norwegian som hadde søkt om å få godkjent prosedyrer for å fly i høyere askekonsentrasjoner, opplyser flysikringsinspektør Ira Smeby i Luftfartstilsynet til Dagbladet. 

Hvert enkelt land må godkjenne om deres flyselskap får lov til å være i lufta når askeskyene kommer.

- Teoretisk kan noen flyselskaper få tillatelse og andre ikke fra samme flyplass. Men vi tror at møtet klokka 10 vil avklare mye for de norske selskapenes del, sier Smeby.

Det var etter den første kaotiske askesituasjonen i mai i fjor at det ble innført felleseuropeiske retningslinjer som overlater ansvaret til hvert enkelt flyselskap hvis samme situasjon dukker opp igjen. Som nå.

Det er Volcanic Ash Advisory Centre (VAAC) i London som sender ut forløpende oppdateringer på askesituasjonen.

I Norge er det Meteorologisk institutt som «finleser» analysene for norsk luftrom.

Også SAS - De fleste norske flyselskapene har allerede fått godkjent prosedyrer for å fly når det er lave konsentarsjoner av aske. Nå må vi vurdere prosedyrer for større konsentrasjoner, og derfor ble det innført nye forskrifter i går, opplyser flysikringsinspektør Ira Smeby.

- Vi flyr ikke når vi ikke har tillatelse, og ved medium konsentrasjon behøver vi det. Det er til behandling i Luftfartstilsynet nå, sier Knut Morten Johansen i infoavdelingen i SAS til Dagbladet.

 SØKTE FØRST:  Tidlig i morges var Norwegian det eneste norse flyselskapet som hadde søkt om å få godkjent prosedyrer til å fly med større askekonsetrasjoner i skyene enn det som allerede er godkjent for de fleste selskapene. - Vi regner med at mange spørsmål for alle selskapene blir avklart i et møte med Luftfartstilsynet klokka 10 i dag, sier flysikringsinspektør Ira Smeby. ILLUSTRASJONSFOTO: HEIKO JUNGE, SCANPIX.
SØKTE FØRST: Tidlig i morges var Norwegian det eneste norse flyselskapet som hadde søkt om å få godkjent prosedyrer til å fly med større askekonsetrasjoner i skyene enn det som allerede er godkjent for de fleste selskapene. - Vi regner med at mange spørsmål for alle selskapene blir avklart i et møte med Luftfartstilsynet klokka 10 i dag, sier flysikringsinspektør Ira Smeby. ILLUSTRASJONSFOTO: HEIKO JUNGE, SCANPIX. Vis mer