ARLANDA 2016-06-14 Ett av Norwegians Boeing 737-800 flygplan lyfter bakom två av SAS Boeing 737 flygplan parkerade vid Terminal 4 på Arlanda flygplats under pilotstrejken på tisdagen. Enligt SAS har 100 000 av deras resenärer drabbats hittills av pilotstrejken. Men hur många drabbade som begärt ersättning vet inte flygbolaget. Foto: Johan Nilsson / TT / Kod 50090
Flere europeiske flyselskaper har hatt et tungt år på børsen. Foto: SAS. 
Flere europeiske flyselskaper har hatt et tungt år på børsen. Foto: SAS. Vis mer

Flyselskaper med krasjlanding på børsen

Både SAS og Norwegian fløy lengre distanser med flere passasjerer i fullere fly i 2016, men på børsen endte det med krasjlanding. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

2015 var et knallår for flyselskapene notert på Oslo Børs. Aksjekursen til SAS økte med over 80 prosent, godt hjulpet av den fallende oljeprisen.

I 2016 var det imidlertid bråstopp. Aksjekursen endte med en gradvis nedstigning til utgangen av året. SAS endte til slutt på topp20-listen over de verste aksjene i 2016 med en nedgang på nesten 50 prosent.

Turbulent år for Kjos

For Norwegian sin del var 2016 svært turbulent. I forbindelse med folkeavstemmingen i Storbritannia som endte med «Brexit», raste aksjen 22 prosent i løpet av to små dager.

Motsatt vei gikk aksjen kraftig opp i starten av desember etter at selskapets irske datterselskap endelig fikk flytillatelse i USA.

Året som helhet endte med en nedgang på 8,4 prosent.

Tungt fall over hele Europa

Det er ikke bare flyselskapene notert i Norge som har hatt et tungt år på børsen. Også aksjonærene i de andre nordiske flyselskapene, Finnair og Icelandair, har hatt et blytungt 2016.

Finnair måtte se markedsverdien sin bli barbert med over 25 prosent, mens Icelandair fikk skrelt vekk rett under 35 prosent av børsverdien sin, ifølge bransjenettstedet Check-in.dk.

Også europeiske luftfartskjemper som Lufthansa og British Airways har flydd i motvind på børsen.

Lufthansa falt 15,3 prosent i året som var på Frankfurt-børsen, mens IAG, eierselskapet til British Airways, falt med hele 26 prosent i London.

Beinhard konkurranse og stadig økende oljepriser er de harde realitetene som næringen må forholde seg til – også i året som kommer.

Take off?

2017 starter imidlertid med luft under vingene for Norwegian-aksjen.

Aksjen stiger 3,83 prosent til 298 kroner etter at Investeringsdirektør i Dovre Forvaltning, Stig Myrseth har tatt aksjen inn i sin portefølje over anbefalte aksjer.

Han understreker dog at flyselskapene står overfor mange risikofaktorer som kan gjøre det tøft å være aksjonær i flybransjen.

- Nestemann inn er Norwegian. Bjørn Kjos tjener endelig penger på langdistansesatsningen sin, og med en enorm giring (belåning, red.anm.) er både oppsiden og nedsiden i aksjen formidabel. Er Fly-Gudene på Kjos sin side slik at det ikke blir noen streiker, vulkanutbrudd, oljeprissjokk og lignende, kan kursen meget vel skyte inn på tusentallet i løpet av ett år eller to, kommenterer Myrseth.

SAS-aksjen stiger med beskjedne 0,38 prosent til 13,30 kroner.

Flere økonominyheter

Myrseth: Dette er kanskje verdens beste investering akkurat nå
Investorene jaktet nyttårsraketter på børsen