Flyselskapet rørte alles hjerter med denne reklamen

Men får neppe flere passasjerer i framtida, tror professorer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kanadiske Westjet hadde ikke så store forhåpninger for årets egenproduserte reklamevideo, men etter at videoen ble lagt ut 8. desember har den rørt, engasjert og minnet 29 millioner mennesker om at julen egentlig handler om å gi.

Videoen, som du kan se øverst i denne saken, har fått navnet «Christmas Miracle».

- Vi hadde håp om å få 800 000 visninger, det samme som vi fikk på fjorårets video. Vi er veldig fornøyde, sa kommunikasjonssjef Richard Bartrem i Westjet til Forbes da reklamen hadde nådd 13 millioner visninger.

- Funker ikke Det store spørsmålet er om reklamen virker i den forstand at Westjet nå får flere passasjerer. Det tror ikke markedsføringsprofessorene kanadiske Global News har snakket med.

- Videoen skaper en følelsesmessig reaksjon hos seeren, som gjør at man skaper emosjonelle bånd til Westjet. Dette er en av de mest effektive måtene å bygge opp en merkevare, sier professor Tandy Thomas Queen's School of Business.

Men verken Thomas eller kollega John-Kurt Pliniussen tror det gjør at trafikken øker.

- Det vanlige når man kjøper flyreiser er å se på prisen - ikke på merket. Det de prøver å si er «Hvis du skal ut å reise, ikke bare se på prisen. Gå til Westjet», sier Pliniussen.

På sikt kan likevel reklamen få positive effekter for selskapet, ved at merket blir sterkere som kan skape en sterkere kultur blant de ansatte, mener Thomas.

- Billig Ifølge Forbes er kanskje det virkelige mirakelet med «Christmas Miracle»-videoen hvor mye gratis reklame flyselskapet har skaffet seg. Mange som ser videoen tror kanskje den var dyr å lage, men det avviser selskapets kommunikasjonssjef.

- Den var mye billigere å lage enn det folk forventer. Skal du lage en vanlig reklame koster det fort opp mot 500 000 dollar, bare i produksjonskostnader. Denne reklamen kostet en brøkdel av det, sier Bartrem, som legger til at den virale markedsføringen gjør at han heller ikke trenger å bruke penger på å annonsere.

Westjet har så langt slått knockout på reklamefronten i adventstida, men den har fortsatt et stykke opp til Volvos Van Damme-suksess. Den har nå over 60 millioner sett.

Deler ut gaver Westjets reklamevideo starter med at flyselskapet installerer en mystisk boks ved innsjekking i Toronto og Hamilton med en skjerm som viser en julenisse, som spilles live fra et bakrom.

Julenissen kan naturligvis navnene til flyselskapets passasjerer og spør etter julegaveønsker.

En liten gutt ønsker seg et lokomotiv, mens et foreldrepar begge er enige om at en stor tv står øverst på ønskelista. De aller fleste passasjerene stikker bortom og forteller om sine julegaveønsker, som selvsagt blir oppfylt når de lander i Calgary noen timer seinere. Når passasjerene lander kommer gavene ut på bagasjebåndet og julenissen kommer i lys, levende live fram for å ønske god jul.