113 DØDE: Concordeflyet krasjet like etter avgang fra flyplassen Charles de Gaulle i Paris den 25. juli 2000. 113 mennesker mistet livet i ulykken. 
 Foto: AFP PHOTO
113 DØDE: Concordeflyet krasjet like etter avgang fra flyplassen Charles de Gaulle i Paris den 25. juli 2000. 113 mennesker mistet livet i ulykken. Foto: AFP PHOTOVis mer

- Flyselskapet var ansvarlig for dødskrasjen i Paris

Mer enn ti år etter ulykken har dommen falt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flyselskapet Contintental Airlines var ansvarlig for ulykken i juli 2000, ifølge dommen som ble avsagt i en parisisk domstol mandag.

Selskapet er dømt for uaktsomt drap, og må betale en bot på 200.000 euro, skriver den franske avisa Le Monde. I tillegg må de betale én million euro til Air France.

Den 25. juli 2000 styrtet Air France flight 4590 like etter avgang fra Charles de Gaulle-flyplassen i Paris. 100 passasjerer, ni besetningsmedlemmer og fire personer på bakken mistet livet i ulykken.

Continental Airlines ble tiltalt for uaktsomt drap etter funn av en metallbit som løsnet fra et av selskapets fly, som tok av fra samme rullebane noen minutter før dødskrasjet.

Ifølge den franske havarikommisjonen førte metallbiten, som var laget av titan, til at et av dekkene på ulykkesflyet eksploderte. Deler av dekket rev deretter opp drivstofftanken. Drivstoffet rant ut, tok fyr og satte to av de fire jetmotorene ut av funksjon.

TOK FYR: Air France Concorde-flyet tok fyr og krasjet inn i et hotell like etter takeoff på flyplassen. Foto: AP Photo/Toshihiko Sato
TOK FYR: Air France Concorde-flyet tok fyr og krasjet inn i et hotell like etter takeoff på flyplassen. Foto: AP Photo/Toshihiko Sato Vis mer

Continental har imidlertid bestridt konklusjonen, og hevdet at flyet allerede hadde tatt fyr før det traff metalldelen på rullebanen. Dette ble imidlertid avvist av retten, som holder fast ved havarikommisjonens rapport.

En mekaniker som jobbet for Continental Airlines er også dømt til 15 måneders betinget fengsel. Ifølge retten burde ikke mekanikeren ha brukt en titandel for å reparere flyet, da det er kjent det er farlig for flyenes dekk. Ifølge dommen burde han ha brukt aluminium i stedet, melder BBC.

Tre franske luftfartsansatte ble samtidig frikjent i saken.

Dagbladet kommer tilbake med mer.

ÅRSAKEN: Denne titandelen, som er om lag 40 centimeter lang, skal ha forårsaket ulykken. Foto: AP Photo/HO
ÅRSAKEN: Denne titandelen, som er om lag 40 centimeter lang, skal ha forårsaket ulykken. Foto: AP Photo/HO Vis mer