- Flyseteavgift har ingenting med miljø å gjøre

Bjørn Kjos: - Skaper usikkerhet for hele bransjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener det er et tankekors at hans selskap er det som kan ende opp med å betale mest6 i flyseteavgifter, samtidig som det har flyflåten med lavest utslipp.

Kjos kom med utspillet i forbindelse med at Norwegian torsdag la fram resultater for fjerde kvartal 2015.

Selskapet hadde et tap før skatt på rundt 700 millioner kroner i fjorårets siste kvartal. Det forklares med svak krone, samt sikring av drivstoff for 2016.

Resultatet er en forbedring fra minus rundt 1,2 milliarder kroner i samme periode i 2014.

- Vi går inn i 2016 med gunstige drivstoffsikringer og en av Europas nyeste flyflåter. Det er en betydelig konkurransefordel. Generelt ser vi også en god etterspørsel etter flyreiser, sier Bjørn Kjos i en kommentar til tallene.

- Uforutsigbar beslutning  
-Samtidig skaper en uforutsigbar politisk beslutning om en ny flyavgift i Norge usikkerhet for hele flybransjen. Det er et tankekors at det selskapet som har de laveste utslippene ser ut til å straffes hardest, fortsetter han.

Under presentasjonen viste Kjos til tallmateriale som dokumenter at Norwegian har flyflåten med de laveste utslippene.

- De som bestemmer beskatningen burde ta en titt på dette og se hvor de finner de «rene» og de «skitne» flyselskapene.

- Som dere ser, er vi langt foran de andre. Dette har ingenting å gjøre med miljøavgifter, tordnet han fra talerstolen.

Drivstoffsikring
For 2015 som helhet ligger Norwegians resultat før skatt på 75 millioner kroner, et tall som er sterkt påvirket av at selskapet sikrer seg drivstoff for 2016 og 2017. Ifølge selskapet utgjør dette 800 millioner kroner.

Omsetningen i 2015 endte på 22,5 milliarder kroner, noe som er en økning på 15 prosent fra året før.

(NTB).

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram