Flysikkerheten truet

Norske flyteknikere mener det går på sikkerheten løs når ufaglært arbeidskraft klarerer flyene før take-off.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Snart kan hvem som helst foreta sjekk av flyene før avgang. Disse viktige oppgavene bør utføres av flyteknikere, sier Roger Handeland. Han er avdelingsleder for Braathens i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO).

«Ufaglært utsjekking» foregår allerede. Nå frykter flyteknikerne at et nytt, internasjonalt lovverk, JAR 66, vil åpne for ytterligere løssluppenhet.

I dag er det bare SAS som benytter utelukkende teknikere til å klarere flyene for avgang. Braathens, Widerøe og SAS Commuter lar ofte ufaglærte gjøre jobben.

- Vi har uttrykt bekymring overfor ledelsen. Vi mener Braathens benytter ufaglært arbeidskraft ukritisk. Framtidas JAR 66 åpner for at selskapene kan utvide praksisen, sier Roger Handeland.

- Ikke kompetanse

- Ikke et vondt ord om renholdspersonell eller stuere. Men skal de kunne gjøre jobben, må de tilføres en kompetanse som er svært omfattende. Sånn sett er JAR 66 en garanti for opplæring og praksis. Men samtidig åpner regelsettet for å kunne hente inn folk fra gata, sier Handeland.

- Har du eksempler på at ufaglært personell truer sikkerheten?
- Ja, men av lojalitetshensyn vil jeg ikke være konkret. Jeg stiller likevel spørsmål om holdning og kompetanse hos dem som gjør arbeidet. Renholdspersonell, stuere og lufthavnbetjenter kan sikkert lære seg å skifte et hjul. Og de kan se over flyets enkelte deler, men uten å vite hva de ser etter. De ser ikke helheten med en trenet teknikers øye.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Risiko

Handeland legger til at også flygerne kan sjekke flyet før avgang - en såkalt «walkaround» - og mener at også denne sjekken kan være en sikkerhetsrisiko.

- Piloter som er på mellomlanding og gjerne vil hjem, er mer disponert til å tøye strikken enn en tekniker. Jeg sier ikke at dette skjer, men at det kan skje. Dessuten er heller ikke pilotene flyteknisk utdannet, påpeker han.

Norske flyteknikere har tre års utdanning, to års læretid og flere års praksis bak seg. Etter hva Dagbladet forstår, sparer Braathens og Widerøe mye penger på å la ufaglært og overflødig personell utføre ulike typer bakkekontroll.

- Men kvaliteten og sikkerheten forringes, mener Roger Handeland.

Får støtte

Handeland får støtte av Widerøes fagforeningsleder blant flyteknikerne, Jens Valdal:

- Vi har nådd smertegrensen. Jeg har flere ganger opplevd at fly har måttet gjøre vendereis på grunn av feil som en trenet mekaniker ville ha oppdaget på bakken.