Flytårnet svaier i sterk vind

Problemene tårner seg bokstavelig talt opp på Oslo Lufthavn Gardermoen. I ekstrem vind svaier flytårnet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Når det blåser opp har flygeledere måttet ta heisen ned fra kontrolltårnet for å puste ut på bakken. Enkelte flygeledere karakteriserer opplevelsen som å få sjøsyke, andre sier det kjennes ut som en serie konstante rystelser.

- Det kan i grunnen ikke sammenliknes med så mye annet. Det nærmeste jeg kan tenke meg er at det kjennes ut som et jordskjelv, små rystelser hele tida, sier flygeleder Jan Harry Sørensen til Dagbladet.

Fra sin plass 90 meter over bakken har Sørensen og kollegene kontroll med absolutt alt som rører på seg på Oslo Lufthavn Gardermoen, utsikten fra betongmastodonten er formidabel.
Kontrolltårnet er konstruert slik at det skal tåle en viss svaiing. Etter de opplysninger Dagbladet har fått, vil det svaie 15,8 cm til hver side under ekstreme værforhold - det vil si vind i orkanstyrke.

Ubehagelig

- Noe slikt har vi ikke opplevd og vil vel kanskje heller ikke oppleve her på Gardermoen. Men det blåste friskt her før helga, sier flygeleder Narve Jensen.

Han framholder at enkelte av flygelederne opplevde det som ubehagelig da det blåste som verst torsdag og fredag.

På værtjenesten på Gardermoen får Dagbladet opplyst at middelvind (gjennomsnitt over ti min.) på torsdag var på 33 knop. Det er øvre grense for stiv kuling. Det var kast på over 50 knop på torsdag, noe som tilsvarer full storm.

- Når det er som verst, kommer balanseorganet i øret i ubalanse, og du føler deg svimmel, sier flygeleder Sørensen.

Verst stående

Han forteller at svaingen i kontrolltårnet oppleves svært ulikt fra person til person, og det avhenger av hvilke arbeidsoppgaver man har.

- Inni tårnet har vi forskjellige arbeidsstasjoner. De som har all kontroll med rullebanene, bakkekontroll nord, står mens de jobber. Da oppleves svaiingen mer ubehagelig enn når du sitter. Slik opplevde i hvert fall jeg det før helga, sier Sørensen.
Han var en av flere flygeledere som valgte å ta seg en pause på bakkenivå. Flere av flygelederne Dagbladet har vært i kontakt med, tror at de etter hvert vil bli vant til svaiingen.