KAN TAPE: Flytoget kan tape på en NSB-avtale med staten. Her hilser administrende direktør i Flytoget, Linda Bernander Silseth, på flytogvert Trine Rode. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
KAN TAPE: Flytoget kan tape på en NSB-avtale med staten. Her hilser administrende direktør i Flytoget, Linda Bernander Silseth, på flytogvert Trine Rode. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Flytoget kan miste 1,2 millioner passasjerer

På grunn av statens avtale om kjøp av tjenester fra NSB.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kontrakten mellom staten og NSB ble underskrevet tidligere denne uken.

Avtalen for kjøp av persontransporttjenester er verdt 15,4 milliarder kroner over seks år, og innebærer at NSB alene får den planlagte kapasitetsøkningen i Oslo-området.

Flytoget får ikke noe, og det ligger dermed til rette for at NSB kan kapre en stor andel av Flytogets kunder, skriver Aftenposten.

En analyse fra Transportøkonomisk institutt (TØI) på oppdrag for Samferdselsdepartementet, viser at økt konkurranse kan påføre Flytoget et passasjertap på 1,2 millioner reisende i året. Flytogets økonomi blir dermed sterkt påvirket, ifølge analysen.

Aftenposten skriver i dag at om du godtar noen minutter mer i reisetid, så får du reisen til halve prisen også. NSB planlegger tre tog i timen, med 26 minutters reisetid, og prisen er 88 kroner for en voksen. Flytoget tar 170 kroner, og reisetida er 19 minutter. Flytoget har seks avganger i timen.

«Dette kan true selskapets eksistens», skriver TØI.

Flytoget mener avtalen med staten er sterkt urettferdig og at staten på denne måten overfører kunder fra et lønnsomt togtilbud til et subsidiert tilbud uten at kollektivandelen øker.

NSBs konsernsjef Geir Isaksen sier det ikke handler om å ta passasjerer fra Flytoget, men å gi NSBs kunder en best mulig service.

Flytogets direktør Sverre Høven mener konkurransen mellom de to selskapene er fullstendig skjev fordi Flytoget driver som et kommersielt selskap mens NSB er subsidiert.

(NTB)