KNM «Helge Ingstad»:

Flytter fregatten

Tirsdag morgen var «Helge Ingstad» over vann og klar av bunn, men værforhold gjør at fregatten flyttes til Hanøytangen. Hevingen er ventet å ta fem-seks døgn, melder Forsvaret.

LIVE: Fregatten KNM «Helge Ingstad» er rettet opp og skal pumpes for vann iløpet av onsdag. Video: NRK Vis mer Vis mer

Natt til tirsdag opplyser Forsvaret i en pressemelding at hevingen av KNM «Helge Ingstad» er i gang. Avgjørelsen ble tatt av Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og bergingsselskapet BOA natt til tirsdag.

Fra klokka 06.40 til 07.30 ble fregatten allerede hevet med flere meter.

- Vi har ikke kommet til med kameraer over alt, men inntrykket er at skroget ser helt og pent ut, sier Forsvarsmateriells vaktleder på bro på kranlekteren «Gulliver», kommandørkaptein Trond Inge Bogstrand til VG.

Han legger til at hevingen har gått rolig for seg, selv om pulsen gikk litt opp akkurat da de tok båten løs fra bunnen.

Flytter «Helge Ingstad»

Forsvaret vurderer hevingsplanen for Helge Ingstad som for risikabel på grunn av værforholdene. Stedet for hevingen flyttes derfor til Hanøytangen. Fregatten skal fraktes i 30 kilometer av kranlekterne, hengende etter kjettingene, skriver NRK.

- BOA og Forsvarsmateriell har i dag besluttet å endre stedet for heving av fregatten KNM Helge Ingstad.

Årsaken er at det ventes store dønninger på havaristedet, noe som gjør opprinnelig hevingsplan for risikabel, opplyser Forsvaret overfor NTB onsdag formiddag.

I utgangspunktet skulle fregatten dreneres og heves på havaristedet i Hjeltefjorden, før transport til Haakonsvern.

Den havarerte fregatten flyttes nå til Hanøytangen på vestsiden av Askøy – cirka 15 nautiske mil sørøst for havaristedet. Ifølge Forsvaret er det der ventet roligere vær og mindre bølger.

- Slepet til Hanøytangen vil foregå svært sakte, og transporten kan ta inntil 24 timer. Det er foreløpig usikkert når lekterne og KNM Helge Ingstad forlater havaristedet. Miljøtiltak vil bli iverksatt, og alle interessenter er informert om alternativ hevingsplan, opplyses det.

Fregatten er rettet opp

Onsdag morgen ble «Helge Ingstad» rettet opp og situasjonen var opprinnelig ansett som trygg nok til at arbeidet kunne fortsettes.

- I 5.30-tiden rettet vi opp fregatten, så den ligger nå som et normalt fartøy i sjøen. Alle kjettingene ble trygt festet klokken 4 i natt, etter en del tester og verifiseringer om at alt er som det skal, sier bergingsleder Anders Penna til TV 2.

- Dører blir åpnet og vannet blir ledet ut åpningene. Dette vil ta omtrent 24 timer, sier han. De fire siste løftekjettingene er også festet.

Tirsdag kveld og natt til onsdag ble det festet fire løftekjettinger til fregatten. Til sammen skal 16 kjettinger, fordelt på fire kraner, heve fregatten. Fire av kjettingene kunne likevel ikke festes før båten var løftet opp fra havbunnen.

HEVES: Hevingsarbeidet sett fra kranlekteren «Gulliver». Den mørke fargen på skroget kommer av sjøgress, alger og slam. Foto: Bendik Skogli, Forsvaret.
HEVES: Hevingsarbeidet sett fra kranlekteren «Gulliver». Den mørke fargen på skroget kommer av sjøgress, alger og slam. Foto: Bendik Skogli, Forsvaret. Vis mer

Flyttet 70 meter ut

Kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsmateriell Elisabeth Sandberg opplyste klokka 13.45 om at fregatten skal ha blitt flyttet rundt 70 meter ut fra landsiden, skriver TV 2.

Den ligger fortsatt med 26 graders slagsside, men dypere ut på vann enn den var i november.

Hevingen startet rundt klokka 04.00 natt til tirsdag. Direktebilder fra stedet viser KNM «Helge Ingstad» krysset vannflaten like etter klokka 8 tirsdag, og ligger betydelig høyere i vannet enn da redningsaksjonen startet fire timer før.

Sikringsvaierne ferdig kuttet

Klokken 12 tirsdag ettermiddag er sikringsvaierne ferdig kuttet. Nå vil arbeiderne forsøke å feste de fire siste kjettingene til fartøyet, melder TV 2.

Kanalen opplyser om at fire store kraner fordelt på to lekter løfter den forliste fregatten samtidig. Kranene har igjen 16 kjettinger som holder KNM Helge Ingstad oppe.

Sikkerhetsvaierne kuttes fra land og fregatten vil dermed kun henge fast i kranene.

Deretter skal den sakte løftes opp og tømmes for vann, før den stabiliseres. Slik kan så en undervannslekter gå inn ni meter under fregatten, og løfte den opp.

TV 2s reporter, Linda Ekeland, observerer at både vinden og bølgehøyden har tatt seg opp i Hjeltefjorden. Det er roligere sjø der fregatten ligger, men været er en av de største risikofaktorene under heving av fartøyet.

Usikkert på onsdag

Operasjonen går fortsatt etter planen, opplyste Sandberg TV 2 om like før klokka 11. Det er likevel usikkerheter rundt morgendagen.

- Det er været som har vært den største risikofaktoren til nå, som har gjort at vi ikke kunne starte operasjonen tidligere. Det er noen værprognoser som sier det kan være utfordringer i morgen, sier Sandberg.

For å kunne løfte fartøyet er de avhengig av en bølgehøyde under en halv meter, og ingen kastevind. Området der fartøyet ligger har vært spesielt utsatt for dønninger.

- Det er 16 løftekjettinger som hever fregatten, men fire av dem er ikke i posisjon. Årsaken er at fartøyet ligger slik at man ikke får plassert dem riktig før fregatten er hevet fra havbunnen. Det som er viktig for at alt skal gå etter planen, er at disse fire kjettingene kommer på plass, sier hun.

DEKKET OVER VANN: Like etter klokka 8 tirsdag morgen var fragetten klar av bunn og dekket lå og duppet over vann. Foto: NRK/ POOL / NTB scanpix Foto: NRK/ POOL / NTB scanpix.
DEKKET OVER VANN: Like etter klokka 8 tirsdag morgen var fragetten klar av bunn og dekket lå og duppet over vann. Foto: NRK/ POOL / NTB scanpix Foto: NRK/ POOL / NTB scanpix. Vis mer

- Klar av bunn

Like etter klokka 08.00 ble sikkerhetsvaiere og sikkerhetskjettinger fra land til KNM «Helge Ingstad» kuttet.

- Fartøyet er klar av bunnen, og det er stabilt. Derfor kutter man vaiere. Det er imidlertid ikke helt klart til å bli løftet ennå, sier Elisabeth Sandberg, kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsmateriell til Dagbladet.

Følg hevingen direkte i videovinduet over!

- Disse kjettingene og vaierne gjør at fartøyet holder seg der og sikrer fregatten fra å skli ytterligere ut på dypere vann, sier hun.

Første løft gikk ut på å få fregatten opp fra bunnen rundt to meter med tre kraner. Neste steg vil være å sikre fartøyet, før dykkere skal gå ned og lage spor til flere løftekjettinger.

Bergingsselskapet BOA kom med følgende oppdatering tidligere i dag:

- Alt er klargjort på «Helge Ingstad», og teknisk er fartøyet nå klar for heving. Men aller viktigst ser det ut til at vi har det værvinduet vi trenger, sier bergingsleder Anders Penna i BOA, selskapet som er ansvarlig for planleggingen og gjennomføringen av selve hevingsoperasjonen.

Operasjonen ventes å ta fem til seks døgn, melder Forsvaret. Det betyr at KNM «Helge Ingstad» kan være klar til å føres over på lekteren «Boa barge 33» torsdag eller fredag.

KLAR AV BUNN: Lekterene Rambiz og Gulliver har begynt å ta opp fregatten tirsdag klokka 09.02. Tirsdag Kranlektere og annet utstyr til stedet der den havarerte fregatten Helge Ingstad ligger i Hjeltefjorden. Foto: NRK/ POOL / NTB scanpix.
KLAR AV BUNN: Lekterene Rambiz og Gulliver har begynt å ta opp fregatten tirsdag klokka 09.02. Tirsdag Kranlektere og annet utstyr til stedet der den havarerte fregatten Helge Ingstad ligger i Hjeltefjorden. Foto: NRK/ POOL / NTB scanpix. Vis mer

Forsvaret melder at om alt går etter planen, kan «Helge Ingstad» være oppe av sjøen og på Haakonsvern orlogsstasjon i løpet av helga. Men det avhenger av at været holder seg.

- I starten vil det meste av arbeidet gjøres av dykkere, så arbeidet vil ikke bli synlig over vann, sier Penna og fortsetter:

- Dersom alt går etter planen, vil det begynne å bli synlige forandringer utover på onsdagen, sier han.

Det var 8. november i fjor at Helge Ingstad kolliderte med tankspiet Sola TS ved Stureterminalen i Hordaland. Åtter personer ble lettere skadd i kollisjonen, men de materielle skadene var mye verre.

HEVING: Dette viser hevingen av Helge Instad grytidlig tirsdag morgen. Klokka 08.00 tirsdag har marinefartøyet blitt langt synligere over overflaten. Foto: NTB Scanpix
HEVING: Dette viser hevingen av Helge Instad grytidlig tirsdag morgen. Klokka 08.00 tirsdag har marinefartøyet blitt langt synligere over overflaten. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Den ble påført en stor flenge i skroget og fylt med vann. Fartøyet mistet styringen, men fikk hjelp av slepebåter til å komme inn mot land. Fregatten har siden blitt liggende delvis under vann.

Dyr berging

Hevingen har blitt anslått til å koste over en halv milliard kroner, og prisen øker ettersom arbeidet har blitt forsinket. Etter det TV 2 erfarer, stiger kostnaden med minst 3 millioner kroner per dag med utsettelse.

Været har skap stor usikkerhet underveis i redningsoperasjonen, og hevingen har allerede blitt utsatt flere ganger på grunn av været, melder NRK.

Fregatten har 16 enorme kjettinger trukket under seg, og disse skal festes til kranfartøyene.

ARBEIDET: Fregatten veier 5000 tonn, men er nå fylt med vann og veier betraktelig mer. Grafikk: NTB / Scanpix.
ARBEIDET: Fregatten veier 5000 tonn, men er nå fylt med vann og veier betraktelig mer. Grafikk: NTB / Scanpix. Vis mer

De tre fartøyene blir også sårbare for bevegelse når de henger sammen.

– Dette er en veldig kompleks og tidkrevende operasjon. Å løfte et såpass stort fartøy som dette, er helt spesielt. Hadde det vært et mindre, sivilt fartøy, så ville det mest sannsynlig ha blitt brutt opp i mindre deler og deretter blitt hevet i deler, sier bergingsleder Anders Penna.

Han forteller at de har vært svært grundige for å ivareta sikkerheten til personellet. Alt er nøye sjekket og dobbeltsjekket.

- Vi må være ekstremt nøyaktige på hva som blir gjort til enhver tid. God kommunikasjon er et av mange viktige tiltak vi gjør for å redusere risikoen for personellet, sier bergingslederen.

Kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz» skal løfte fregatten samtidig med til sammen fire kraner. Disse må løfte synkront, noe som krever at fartøyene må ligge helt i ro ved siden av hverandre.

Penna forklarer at de derfor må følge nøye med og justerer ut fra været da et raskt væromslag kan bety at operasjonen avbrytes.

300 personer involvert

Rundt 300 personer er i sving under hevingsoperasjonen, melder Forsvaret. BOA leder operasjonen i tett samarbeid med Forsvarsmateriell, Sjøforsvaret og underleverandører.

- Det viktigste for oss er å gjennomføre denne komplekse, maritime operasjonen med minst mulig risiko for personell, ytre miljø og materiell, sier sjef for Maritime kapasiteter i Forsvarsmateriell, flaggkommandør Thomas Wedervang.

Også for Sjøforsvaret blir denne uken naturlig nok svært spennende. Det er for tidlig å si om fartøyet kan bli seilingsdyktig igjen.

- Nå ser vi frem til å få hevet fregatten og få henne fraktet hjem til Haakonsvern. Neste steg er å få mer kunnskap om de materielle skadene, sier sjef for Sjøforsvaret, kontreadmiral Nils Andreas Stensønes.

I LUFTA: Forsvaret har hentet ut alle torpedoene fra KNM Helge Ingstad. Halvparten av dem ble sprengt torsdag, i Hjeltefjorden utenfor Bergen. Video: Forsvaret Vis mer