Flytur i terrorens skygge

GARDEMOEN/HEATHROW/BAHRAIN/ABU DHABI/LAHORE: På SAS-flyet var det tomt og stille. 11. september fløy jeg inn over de arabiske emiratene. Gulf Airlines-flyet var fullt og besetningen fleipet om Vestens terrorfrykt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

10. september, Gardermoen

Jeg er ikke redd. Tjue år gammel. Norsk med pakistansk bakgrunn på vei inn på Gardermoen hvor flyet skal ta meg fra Gardermoen, via Heathrow, mellomlande i Bahrain og Abu Dhabi før reisens slutt i Lahore.

Det var lite som vitnet om at dette var dagen før «terrordagens» ettårsdag på Gardermoen. Men sikkerheten var skjerpet. Menn og kvinner i uniformer og i alarmberedskap. De brukte en halv time på å sjekke den bærbare PC-en min.

For de passasjerene som hadde forventet timelange køer og kaotisk innsjekking var det en positiv overraskelse. Med andre ord kunne dette vært en hvilken som helst dag, i en hvilken som helst måned i året. Det var et stappfullt SAS-fly som tok av til Heathrow.

- Amerikanere er bare paranoide. Jeg tviler på at det er noe sikrere dag å fly på enn 11. september, sier passasjer Elizabeth Hjul.

Men de amerikanske passasjerene er redde. En amerikansk dame i 70 åra på samme fly forteller at hun aldri vil ta fly den 11. september.

- Denne dagen har så mange vonde minner og jeg tror hva som helst kan skje, sier hun opprørt ved tanken.

Drøye to timer seinere landet SAS-flyet på Heathrow, London. Det tok bare noen minutter å komme gjennom sikkerhetskontrollen. Jeg er brun, men har rødt, norsk pass. Det hjalp. For køen av ikke-vestlige som prøvde å komme seg gjennom, vokste seg lang. Jeg ventet på flyplassen. Stillheten senket seg mens mørket kom og klokka tikket mot 11. september. Jeg skulle om bord på vei mot araberland.

11. september

Mannen ved innsjekkingsskranken virket ikke akkurat beroligende på passasjerene med gryende flyskrekk. Han spurte samtlige om de virkelig våget å fly på en dag som denne. Jeg så mot sikkerhetsvaktene som sto i giv akt.

- Vi har hatt en del innstramminger på sikkerheten på flyplassen etter 11. september. Men vi prøver å gjøre det så usynlig som mulig, sier en kvinnelig sikkerhetsvakt på flyplassen.

Passasjerene vil ikke snakke om fjorårets terrorangrep når de først har sjekket inn på flyplassen. Ute i Londons gater kan man umulig gå glipp av å bli minnet om hvilken dag det er, men inne på flyplassen er det lite som minner dem om det samme.

De fleste engelskmennene jeg møter forteller at de helst ville unngått å reise i dag. En av dem er Neil (58).

- Jeg hadde en billett til Thailand i september, og alt var fullt på Thai Air bortsett fra i dag, sier Neil. Han legger ikke skjul på at han er redd for å fly om et par timer.

- Derfor tar jeg en pils nå, slik at jeg kan sovne på flyet, sier han.

De fleste på flyplassen innrømmer det samme. Tankene er der, og redselen er der.

Til araberland

Mange fly gikk tomme fra London. Men Gulf Airlines som fløy over De Arabiske Emiratene var stappfullt. Det var ingen som virket berørt av fjorårets skrekkopplevelse. Flyvertinnene fleipet og tullet med passasjerene om at det nå var ett helt år siden flykrasjet. Og passasjerene spøkte med samme tone tilbake. De ristet på hodet og lo over Vestens terrorfrykt.

Arabiske menn med lange kjortler og skjegg forteller at de møtte mange skeptiske blikk i dag.

- Jeg ble sjekket nærmere i dag enn vanlig, sier en mann fra Bahrain i de Arabiske Emiratene.

- Kanskje det er skjegget som skremmer, sier han.

Ellers er det en helt vanlig flyrute. Men ansvarlig for flypersonalet forteller at mye er forandret siden i fjor.

- Hva er annerledes?

- Vi har en del ekstra sikkerhetstiltak, og en del retningslinjer på hva vi skal gjøre i nødssituasjoner. Slik veiledning har de aller fleste flyselskapene laget etter 11. september, men det er forskjellig fra fly til fly. Vi holder våre retningslinjer hemmelige, sier han.

Det var galgenhumor om bord. Men da de ser jeg sitter og skriver, stivner smilene. De vil vite hvem jeg er, og hvilke avis jeg skriver for. Piloten får jeg ikke snakke med, selv ikke etter skriftlig forespørsel.

- Etter 11. september får ingen besøke piloten under flyreisen, sier ansvarlige for personalet.

En vanlig dag

Det betyr at heller ikke eventyrlystne barn kan ta en titt på piloten under flyturen.

Flyselskapet hadde også byttet alle metallbestikk med plastikkbestikk etter 11. september.

- Men for noen uker siden startet vi med metallbestikk igjen. Vi følte at det var overdreven sikkerhet, sier personallederen.

- For oss er dette en helt vanlig dag. Folk må komme seg videre i livet, sier han før han går til passasjeren ved siden av som lurer på hvorfor de har byttet tilbake til metallbestikk på 11. september.

- Dersom det er noen som vil drepe noen kan de jo bare knuse en brusflaske og true med glasskår, sier han. Og passasjeren ler høyt.

Snart lander jeg i Lahore. Jeg ler ikke. MAH-RUKHALI