Flyulykken kan skyldes pilot-hevn

Etterforskere kartlegger nå om reservepiloten på Egypt Air-flyet tok med seg 216 mennesker inn i døden fordi han ikke ble kaptein. En rekke indisier rett for flyulykken tyder på at Gamil al-Batouti begikk selvmord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Reservepilot Gamil al-Batouti (59) skulle gå av med pensjon i mars neste år. En av vennene hans har nå sagt at fembarnsfaren var deprimert fordi han aldri ble forfremmet til kaptein. al-Batouti var egentlig reservepilot, og skulle ta over flyet etter at det hadde kommet over det europiske kontinentet. Men avisa New York Post skriver at al-Batouti ba om å få ta over spakene allerede kort tid etter start. I flyets cockpit er det en taleregistrator som tar opp all samtale under flyreisen. Granskningskommisjonen har hørt på deler av opptaket. Etter at al-Batouti har satt seg ved spakene, høres lyden av at cockpitdøra går opp. Det er ingen konversasjon, og etterforskerne mener det skyldes at kaptein Ahmed al-Habashi forlater cockpiten. Litt seinere sier al-Batouti:

- Nå har jeg fattet min beslutning. Min skjebne ligger i Guds hender.

Dette gjentar han flere ganger.

-Hjelp meg!

Ifølge avisa Newsday ber al-Batouti deretter en bønn som heter Shadada. Det er en bønn som ofte fremføres rett før døden. Flyets autopilot blir skrudd av i 33 000 fots høyde (9 900 meter). Åtte sekunder seinere begynner flyet å falle kraftig. I neste øyeblikk kommer kaptein al-Habashi inn i cockpiten igjen.

- Hva er det som skjer, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så styrter flyet i om lag 40 graders vinkel. 35 sekunder etter at autopiloten blir skrudd av, begynner flyets to halerorror å peke i forskjellige retninger. Kaptein al-Habashi prøver dra flynesa oppover. al-Batouti prøver å trekke den nedover.

- Dra! Hjelp meg! roper al-Habashi.

Samtidig blir flyets to motorer skrudd av, og rett før flyet treffer sjøen blir bremsene satt på.

Ville møte sønnen

al-Batoutis kone, Omyama Mahmoud Fahmy, sier til avisa Newsday at det er utenkelig at hennes mann har begått sjølmord ved å krasje flyet.

- Han ringte hjem dagen for flyulykken og sa han hadde kjøpt bildekk. Under samtalen ba han også sønnen vår komme på flyplassen for å møte ham.

Også al-Batoutis svigerbror, Essam Dahi, er svært skeptisk til sjølmordsteorien.

- al-Batouti var en mann med ære og tro. Han var muslim, og det er stikk i strid med religionen å begå sjølmord.

Egyptiske myndigheter sier amerikanerne feiltolker det som ble sagt i cockpiten på grunn av kulturelle forskjeller.

En gruppe bestående av National Transportation Safety Boards taleregistrator-gruppe og oversettere kartlegger nå all samtale og lyd som er registtert i cockpiten før ulykken som krevde 217 menneskeliv. De får assistanse fra eksperter fra flyprodusenten Boeing, motorprodusenten Pratt & Whitney, den føderale flyadministrasjonen og egyptiske myndigheter.

Arbeidet med taleregistratoren blir trolig ikke ferdig før i neste uke.

I SJØEN: EgyptAir-flyet styrtet i stor fart i havet. Åraken er fortsatt et mysterium.