Flyvertinne hjalp med landingen da styrmannen ble gal

Høydramatikk om bord kanadisk passasjerfly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Først i dag avsløres detaljene omkring en svært dramatisk hendelse i en Boeing 767 fra Air Canada over atlanterhavet 28. januar i år.


Med 146 intetanende passasjerer om bord slo førstestyrmannen seg fullstendig vrang og måtte tvinges bort fra spakene og ut av cockpiten. Kapteinen måtte be om hjelp til å lande flyet - og fikk uventet hjelp da det viste seg at en av flyvertinnene hadde passasjerflylappen.

Irritabel

Det er den irske flyhavarikommisjonen som i dag offentliggjør rapporten etter den alvorlige hendelsen om bord passasjerflyet i vinter.

Allerede før avgang fra Toronto merket den svært erfarne flykapteinen (58) at førstestyrmannen var stresset og irritabel. De to er de eneste som bemanner cockpiten, mens et kabinpersonal på sju betjener resten av flyet.

Til havarikommisjonen har kapteinen forklart at førstestyrmannen kom seint, og var «temmelig irritabel». Etter avgang ble kapteinen mer og mer bekymret over førstestyrmannens oppførsel.

Rallet usammenhengende

Kollegaen virret inn og ut av cockpiten flere ganger, og fulgte ikke riktig sikkerhetsprosedyre når han skulle inn i cockpiten igjen.

DRAMATISK: Midt over Atlanterhavet slo førstestyrmannen seg vrang om bord Air Canada-flyet med 146 passasjerer og 9 besetningsmedlemmer om bord. Foto: Scanpix
DRAMATISK: Midt over Atlanterhavet slo førstestyrmannen seg vrang om bord Air Canada-flyet med 146 passasjerer og 9 besetningsmedlemmer om bord. Foto: Scanpix Vis mer

Han ga flere ganger uttrykk for at han var veldig sliten, og kapteinen foreslo at han tok seg en pause og sov slik at han ville være opplagt til landingen på Heathrow flyplass i London.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men tross hvile og mat, forverret situasjonen seg. Midt over atlanteren begynte førstestyrmannen å ralle usammenhengende og oppføre seg helt ulikt den personen kapteinen mente å kjenne ham som. Igjen forlot han cockpiten, og igjen brøt han sikkerhetsprosedyren på vei tilbake.

Basketak i cockpiten

Da kapteinen påpekte dette på nytt, satte førstestyrmannen seg i setet, men nektet å feste sikkerhetsbeltet. Han oppførte seg aggresiv og nektet å samarbeide.

Kapteinen tilkalte sjefspurseren om bord for å ha et vitne til den økende dramatikken i cockpiten. Igjen ba han sidemannen om å feste setebeltet, uten at førstestyrmannen viste tegn til å oppfatte ordren.

Like etterpå brøt det ut et regelrett basketak i cockpiten da purseren og flere andre besetningsmedlemmer tvang førstestyrmannen ut av sitt sete og vekk fra spakene - og slepte ham ut i kabinen der han ble holdt i sjakk.

En i besetningen pådro seg en skade i vristen under basketaket. Førstestyrmannen skal ha ropt på gud i det han ble slept ut av cockpiten.

Vertinne og helt

Flyvertinne hjalp med landingen da styrmannen ble gal

Besetningen fant frem til to leger blant passasjerene. Disse måtte ta seg av den forstyrrede førstestyrmannen.

Kapteinen sendte ut nødmelding og ba om å få lande på nærmeste flyplass - Shannon i Irland.

58-åringen gjorde det samtidig klart at han nå var alene bak spakene, noe som helst ikke skal forekomme når en nødlander på grunn av mentalt ustabile besetningsmedlemmer.

Men en rask undersøkelse avdekket en aldri så liten overraskelse. En av flyvertinnene hadde fullt flysertifikat for flermotors passasjerfly, og tok plass ved siden av kapteinen.

Trygt nede på bakken utropte han flyvertinna som dagens helt, og til stor hjelp i den dramatiske situasjonen om bord.

Trist sorti

Også kapteinen roses av havarikommisjonen, og fremheves som eksepsjonelt rolig og behersket i en svært presset situasjon.

Førstestyrmannen må imidlertid belage seg på et annet yrke i tiden fremover. Han måtte tilbringe 11 dager på mentalsykehuset i Ennis før han kunne sendes hjem til Canada i luftambulanse.

Han vil trolig aldri få fly igjen.