PÅ KOLLISJONSKURS: Norwegian hevder at Melania Kosanovich (bildet) og tre andre kabinansatte uttalte seg illojalt og negativt om flysikkerheten til passasjerer i gaten før ombordstigning i New York den 26. januar. Kosanovich sier derimot at dette var fysisk umulig på grunn av gatens utforming. Foto: Vegard Kristiansen Kvaale / Dagbladet
PÅ KOLLISJONSKURS: Norwegian hevder at Melania Kosanovich (bildet) og tre andre kabinansatte uttalte seg illojalt og negativt om flysikkerheten til passasjerer i gaten før ombordstigning i New York den 26. januar. Kosanovich sier derimot at dette var fysisk umulig på grunn av gatens utforming. Foto: Vegard Kristiansen Kvaale / DagbladetVis mer

Flyvertinne slår tilbake mot Norwegian - avviser påstander om illojalitet

Risikerer sparken - mens kapteinen på skandaleflygning fra New York flyr videre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dramaet er ikke over for flyvertinna Melania Kosanovich, en av fire kabinansatte som den 26. januar kranglet heftig med kapteinen om sikkerheten på et Norwegian-fly før avgang fra New York. Fordi kapteinen lot de fire «slippe» å fly, tok flyet av mot Stochkholm med bare fem kabinansatte - i strid med sikkerhetsreglene.

Nå risikerer Kosanovich å få sparken.

- Fysisk umulig Ifølge Norwegian-ledelsen snakket de fire med et titall passasjerer før ombordstigning. De skal da ha sagt at flygningen var utrygg på grunn av værforholdene med snø og dårlige varsler. Flere passasjerer skal dermed ha trukket seg.

Dette avviser Kosanovich blankt.

- Påstanden om at jeg eller andre av de fire som gikk av flyet uttalte oss kritisk om sikkerheten til passasjerer ved gaten, faller på sin egen urimelighet. Det er rett og slett ikke fysisk mulig at vi skulle ha snakket med passasjerer der på grunn av måten gaten er utformet, sier hun til Dagbladet.

Risikerer jobben Hun sier at hun heller ikke på et senere tidspunkt uttalte seg slik blant annet Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen påstår.

- Ingen av oss kom heller med uttalelsene Lasse Sandaker-Nielsen hevder til passasjerer som oppsøkte oss da vi var på vei ut av flyplassen. Vi opplyste bare at vi fire ikke kunne være med på flygningen, sier Kosanovich til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Alle våre rapporter viser at mannskapet gikk tilbake til ombordstigningsområdet der også passasjerene befinner seg. Hva som skjer videre nå er en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker og ikke noe vi vil kommentere ytterligere, sier Lasse Sandaker-Nielsen etter at Dagbladet ba ham sjekke om det var fysisk mulig - eller ikke - for de fire å snakke med passasjerer i gaten.

To av de fire kabinansatte har nå sluttet i jobben hos Norwegians samarbeidspartner OSM Aviation, som ledes av Espen Høiby.

Kan ryke De to gjenværendes jobber, deriblant Kosanovich', står nå i fare for å ryke. Grunnen er de angivelige uttalelsene i gaten, som ikke var omfattet av Norwegians nå avsluttede interngranskning av flygningen fra New York til Arlanda.

- Når medarbeidere opptrer illojalt og sprer unødig frykt blant passasjerene våre, er det helt naturlig å vurdere ansettelsesforholdet, sa Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet før helga.

Selv om de er formelt ansatt i OSM Aviation, har Sandaker-Nielsen gjort det klart at det er Norwegian som bestemmer dette.

Norwegian har opplyst at informasjonen om de kabinansattes angivelig illojale uttalelser stammer fra anonyme norske myndighetspersoner som var med flyet.

Skrev støttebrev Kapteinen behøver derimot ikke engste seg for jobben, selv om han ikke kommer godt ut av den interne granskningsrapporten. Fagforeningen Parat mener dette smaker av forskjellsbehandling.

- Det er klart at kapteinen har et særlig ansvar her. Han burde ha forholdt seg annerledes til det kollegene i kabinen, lyttet til deres
bekymringer og forklart dem at flysikkerheten var godt ivaretatt, sa Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer til Dagbladet i forrige uke.

TØFF VÅR OG SOMMER: Norwegian-sjef Bjørn Kjos har hatt en tøff vår. Her er han fotografert etter en 11 dager lang pilotstreik i mars. Nå har en interngranskning avdekket omfattende kommunikasjonsproblemer da et Dreamliner-fly tok av fra New York med bare fem besetningsmedlemmer - tre færre enn regelverket krever. Foto: Thomas Rasmus skaug / Dagbladet
TØFF VÅR OG SOMMER: Norwegian-sjef Bjørn Kjos har hatt en tøff vår. Her er han fotografert etter en 11 dager lang pilotstreik i mars. Nå har en interngranskning avdekket omfattende kommunikasjonsproblemer da et Dreamliner-fly tok av fra New York med bare fem besetningsmedlemmer - tre færre enn regelverket krever. Foto: Thomas Rasmus skaug / Dagbladet Vis mer

At den samme kapteinen i et brev til det amerikanske Transportdepartementet (DOT) har ytret sterk støtte til Norwegians søknad om en permanent flytillatelse mellom Europa og USA for sitt EU-baserte datterselskap, har ifølge Sandaker-Nielsen ikke hatt betydning for beslutningen om å la ham fortsette i jobben.

- Det synes jeg er en veldig søkt og usaklig kobling, sier Lasse Sandaker-Nielsen.

I kapteinens brev til DOT heter det blant annet at «vi kan forsikre om at påstandene fra pilotfagforeninger og andre som setter spørsmålstegn ved Norwegians praksis for arbeidsmiljø og sikkerhet ikke har noen basis i fakta eller realiteter.»

Kapteinen har ikke villet kommentere saken overfor Dagbladet.

DREAMLINER: Det var ombord i et fly av denne typen, Boeing 787 Dreamliner, at det den 26. januar oppsto krangel mellom kabinansatte og kaptein før avgang fra New York. Her går et Dreamliner-fly inn for landing på Gardermoen i fjor. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
DREAMLINER: Det var ombord i et fly av denne typen, Boeing 787 Dreamliner, at det den 26. januar oppsto krangel mellom kabinansatte og kaptein før avgang fra New York. Her går et Dreamliner-fly inn for landing på Gardermoen i fjor. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Vis mer