- Flyvertinnene hylte og skrek

Halebit falt av og motorene i brann. - Dette må Lufthansa svare for når vi kommer hjem.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): - Hadde du fortalt oss at vi kom til å dø hvis du visste at det måtte gå galt?

- Nei, svarte den tyske flykapteinen ute på flyplassen og viste meg et bilde han hadde tatt med mobilen av halepartiet som hadde falt av.

Runar Lauritzen (29) og 17 kolleger i Oslo hadde noen skrekkminutter og en nødsituasjon over den bulgarske hovedstaden Sofia i går kveld som han uten å nøle kaller en nær døden-opplevelse.

Og med fire år som SAS-ansatt og flere flyreiser enn de fleste greier å samle opp i løpet av et langt liv, vet 29-åringen forskjell på bagateller og alvorlige hendelser i lufta.

I dag skal alle forsøke å komme seg hjem til Gardermoen på annen måte.

Men i tidlige morgentimer var han ikke sikker på om alle tør å fly hjem.

Kollegene hadde vært i Banski, og skulle hjem seint lørdag kveld med Lufthansa-flyet LH3431 via Frankfurt til Gardermoen.

Dette skjedde:

 NÆR DØDEN-OPPLEVELSE:  18 norske skiturister i Bulgaria hadde sin verste flyopplevelse med Lufthansa i natt, her en Boeing 737-500. Arkivfoto: AP/Scanpix.
NÆR DØDEN-OPPLEVELSE: 18 norske skiturister i Bulgaria hadde sin verste flyopplevelse med Lufthansa i natt, her en Boeing 737-500. Arkivfoto: AP/Scanpix. Vis mer

- Tre-fire minutter etter avgang, før vi kom opp i skylaget, så vi et voldsomt lysglimt, som må ha vært lynnedslag. Jeg satt ved vingen og så at motoren kom i brann direkte. Jeg har forstått av en kollega ved det andre vingvinduet at den motoren også brant.

- Så startet en risting jeg aldri har vært med på i noe fly. Minst en av flyvertinnene hylte og gråt, og det var en hysterisk stemning blant passasjerene i det halvfulle flyet, sier Lauritzen til Dagbladet.no fra hotellet i Sofia.

Som tidligere flyansatt og spesielt interessert pleier han å starte turen med å ta fram brosjyrene om flytypen.  Det rakk han ikke nå.

-Lucky you

- Det var en Boeing 737 av type 300, 400 eller 500. De er ganske like. Det var i alle fall ikke 800-modellen, sier flykjenneren, som ikke greier å tidfeste hvor lenge marerittet varte. Kanskje et kvarter før de sto på bakken igjen.

- Lucky you - heldige dere, sa en paralysert tysk flyvertinne da vi gikk ut av flyet. Det var ikke akkurat beroligende.

- Og kapteinen, som greide jobben, fortalte oss at det var en sjanse til en milliard for at noe slikt skal inntreffe. Bildet han viste meg fra sin egen mobil etterpå, tatt ute på rullebanen der vi passasjerer ikke kunne gå, avslørte tydelig at noe hadde falt av halepartiet og at det hang noe ned. Jeg fikk ikke detaljene med meg, sier Lauritzen.

- Hvordan ble dere tatt hånd om?

- Flyvertinnene hylte og skrek

- Lufthansa fikset hotell, og fikk booket oss inn på litt ulike flyavganger i dag  søndag. Det var alt. Det vi skulle hatt der og da ,var en slags debriefing eller krisehjelp. Jeg ser behovet for det nå, selv så mye jeg har fløyet rundt i verden.

Krever forklaring fra Lufthansa

- Hva gjør dere når dere kommer hjem?

- Jeg er alvorlig redd for at dette skal skape problemer for flere framover, og vi må få en full forklaring på hva som skjedde. Det er viktig å vite mest mulig etterpå for å bli ferdig med det. Minst en av kollegene hadde en anelse av flyskrekk i forkant, og jeg tør ikke tenke på situasjonen til de som reiste aleine og ikke hadde noen kjente å prate med, som oss, sier Lauritzen.

Som flykyndig vil han berolige andre med to ting:

- Boeing 737, et av verdens mest brukte passasjerfly, tåler så tøffe tak som produsenten og flyselskapene sier. Og Lufthansa-kapteinen kunne jobben sin. Det var bedre at han holdt i spakene enn å prate i høyttaleren, sier Runar Lauritzen.

Som ikke tok noen bilder.

- Med min interesse pleier jeg å gjøre det. Men dette var så skremmende at jeg bare rakk en tanke, å få fram mobilen og ringe hjem. Men det greide jeg heller ikke.

HÅPER ALLE TØR FLY HJEM: Runar Lauritzen har jobbet fire år i SAS og har erfaring med fly. - Det som skjedde i natt inntreffer en gang pr. en milliard, sa Lufthansa-kapteinen etter skrekkopplevelsen.