KAMPANJE: FN har startet en kampanje, som tar utgangspunkt i googlesøk FN-organet gjennomførte 9. mars 2013. FN har plassert det de mener er «sexistiske» søkeforslag over munnen til bilder av kvinner. Foto: MEMAC OGILVY/MATHER DUBAI/FN
KAMPANJE: FN har startet en kampanje, som tar utgangspunkt i googlesøk FN-organet gjennomførte 9. mars 2013. FN har plassert det de mener er «sexistiske» søkeforslag over munnen til bilder av kvinner. Foto: MEMAC OGILVY/MATHER DUBAI/FNVis mer

FN om kvinnehat på nettet: - Facebook og andre nettjenester bør rydde opp

- Den store stygge ulven er inngrodde og diskriminerende holdninger, sier talsperson for FN-organet «UN Woman» til Dagbladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): (Dagbladet): På tirsdag skrev Dagbladet om en kampanje, startet av FN, hvor de tar utgangspunkt i googlesøk FN-organet gjennomførte 9. mars 2013. FN har plassert det de mener er «sexistiske» søkeforslag over munnen til bilder av kvinner.

Google sa til Dagbladet på tirsdag at «Googles søkeforslag avspeiler det som det blir søkt mest på, ikke hva som er Googles holdning».

- Ikke kampanje mot Google - Stakkars Google! Vi driver ikke kampanjen mot dem. Kampanjen er ment å vise hvor mye slike setninger er i bruk, i den grad at de popper opp når man begynner å søke, og hvordan det igjen sier noe om hvilke holdninger som fortsatt finnes. Så den store stygge ulven er inngrodde og diskriminerende holdninger, ikke en søkemotor, sier direktør for samfunnskontakt i FN-organet «UN Woman», Kristin Hetle, til Dagbladet.

UN Women arbeider globalt for å bekjempe kjønnsdiskriminering og sexisme, forteller Hetle.

- Alt fra holdninger til formelle rettigheter må tas med i dette arbeidet. I Norge har vi kommet langt, men fortsatt ser vi holdninger, kanskje særlig på nett som vi vel trodde var historie. Skole, foreldre, media, myndigheter har en rolle å spille, men budskap som kan sette ting på spissen, slik denne kampanjen gjør, kan være med på å synliggjøre holdninger og dermed få debatt om dem, sier Hetle, som mener nettjenester må gjøre mer for å bidra i kampen mot sexisme og diskriminering.

- Bør rydde opp - De bør rydde opp i hva som regnes for ok, jamfør svært voldelige, kvinnehatske ytringer som Facebook brukte svært lang tid på å ta ned. De bør være seg bevisste hvilket innhold de fremmer, sier Hetle

Hun mener teknologileverandører kan bidra positivt ved å stille plattformene sine til rådighet for holdningskampanjer og innhold som fremmer menneskerettigheter og likestilling.

- STORE STYGGE ULVEN: - Den store stygge ulven er inngrodde og diskriminerende holdninger, ikke en søkemotor, sier direktør for samfunnskontakt i FN-organet «UN Woman», Kristin Hetle, til Dagbladet. Foto: PRIVAT
- STORE STYGGE ULVEN: - Den store stygge ulven er inngrodde og diskriminerende holdninger, ikke en søkemotor, sier direktør for samfunnskontakt i FN-organet «UN Woman», Kristin Hetle, til Dagbladet. Foto: PRIVAT Vis mer

- Microsoft gjør det for oss, gir plass til kampanjer på msn-plattformen sin når vi har noe spesielt på gang, sier Hetle.

- IKKE VÅRE HOLDNINGER: Google sa til Dagbladet på tirsdag at «Googles søkeforslag avspeiler det som det blir søkt mest på, ikke hva som er Googles holdning». Foto: EPA/BORIS ROESSLER/NTB SCANPIX
- IKKE VÅRE HOLDNINGER: Google sa til Dagbladet på tirsdag at «Googles søkeforslag avspeiler det som det blir søkt mest på, ikke hva som er Googles holdning». Foto: EPA/BORIS ROESSLER/NTB SCANPIX Vis mer