Foghs framtid

Merkevaren Danmark skal pusses opp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I DISSE DAGER SKULLE den danske statsministeren vært på offisielt besøk i India. Det er han ikke. For et par uker siden ringte nemlig indiske myndigheter til København for å trekke tilbake invitasjonen. Fogh Rasmussen er rett og slett blitt for kontroversiell, lød begrunnelsen. George W. Bush, derimot, ble nylig ønsket hjertelig velkommen.

FOR HVA FORBINDER du med ordet «Danmark» om dagen? a) Øl og pølser? b) Legoland? c) Tegninger av profeten Muhammed? Riktig svar for fryktelig mange mennesker er, ikke overraskende, c). Og det er et problem. Det er hva vi i dag gjerne kaller et omdømmeproblem. Merkevaren Danmark trenger oppussing etter at landet i vinter har befunnet seg i sin største utenrikspolitiske krise siden krigen. Og oppussingen må være grundigere enn om landet nettopp hadde solgt E-coli-infisert morrpølse rundt om i verden.

DERFOR HAR statsminister Anders Fogh Rasmussen nå bestemt seg for å lansere en global kampanje. Landet må brandes på nytt. Kampanjen skal gjenskape bildet av danskene som et åpent, tolerant og kreativt folkeslag . Statsministeren var positiv i sine uttalelser til den danske avisa Børsen i forrige uke: «Vi skal utnytte situasjonen best mulig», forklarte han. «Nå vet i alle fall folk at det er noe som heter Danmark.»

DET ER SANT. Om folk flest fortsatt ikke vet helt hvor landet ligger, vet mange hvordan flagget ser ut. Problemet er at det ikke bare er flaggbrennere som synes danskene har kommet dårlig ut av karikatursaken. Den internasjonale pressen har igjen satt søkelyset på Danmarks strenge innvandringspolitikk, og bildet som tegnes er ikke dejlig. Det anerkjente amerikanske TV-programmet «60 minutes» lagde tidligere i vinter en lite flatterende sending om et selvgodt, naivt folkeferd som lever isolert fra verden og stemmer på det antimuslimske partiet Dansk Folkeparti. International Herald Tribune mener Danmark bør ta en kikk på lovgivningen som gjør det vanskelig for torturofre å oppnå dansk statsborgerskap. Den tyske avisa Die Zeit kalte nylig vårt naboland for «Festning Danmark».

BORTSETT FRA Nederland er det ikke mange land som har gitt noen hjertelig støtte til Fogh Rasmussens linje i karikaturstriden. Trofaste allierte har vært kjølige overfor Danmark, og latt det skinne gjennom at landets myndigheter gjør klokt i å dempe retorikken, for sin egen skyld. Og lykkes ikke dette, blir det en ensom opplevelse for danskene å møte opp i europeiske møter i framtida, har utenlandske diplomater fortalt danske journalister.

ANDERS FOGH Rasmussen har også fått et personlig omdømmeproblem. Det er ingen hemmelighet at statsministeren har sett for seg en respektabel internasjonal karriere når han en dag forlater det danske statsministeriet. Han har vært en anerkjent politiker i mange kretser, ikke minst etter sitt arbeid da Danmark hadde formannskapet i EU. «Fogh Rasmussen er EUs superhelt», lød avisoverskriftene i Financial Times på den tida. Men nå er Fogh ikke lenger noen diplomatisk duks. Ingen forhandlings-superhelt. Han er karikatur-Anders. Mohammed-Fogh. Det kan bli vanskelig å fjerne disse tegningene fra CV-en: «Fogh er totalt død i Europa», fortalte en anonym kilde nylig til Berlingske Tidende.

DET ER ALTSÅ EN solid innsats som kreves fra markedsføringsteamet. Hvordan skal man redde Danmarks ry? Fogh Rasmussen satser på en målrettet, massiv og offensiv innsats, krystallisert i en fempunktsplan. Danmarks renommé er så sterkt at det bare er et spørsmål om tid før sårene er leget, tror han. Nå gjelder det bare å utnytte situasjonen best mulig. Det er nok i overkant optimistisk. Riktignok er all reklame god reklame, men danske PR-folk var raskt ute og minnet om en annen viktig innsikt: Det er vanskelig å selge seg som noe annet enn det man er. Hvis man baserer sin politikk på et parti som er så sterkt høyreorientert som Dansk Folkeparti, som blir oppfattet som svært intolerant og fremmedfiendtlig, kan man ikke løse det ved å lage slagord. Uansett hvor kreative de er.