- Føler meg misbrukt

MISBRUKT: - Jeg har jo bare en liten birolle i et fåtall av forestillingene! Og så framstilles jeg som en hovedrolleinnehaver. Nei, det er ikke annet enn misbruk av meg og et hån mot dem som har de krevende hovedrollene, sier Wenche Foss. Foto: HENNING LILLEGÅRD Wenche Foss raser mot operareklame Norges teaterdronning, Wenche Foss, føler seg misbrukt i markedsføringen av operasatsningen «My Fair Lady». Gjennom helsides annonser framstilles hun som en sentral rolleinnehaver, men i virkeligheten har hun en liten birolle i et fåtall av forestillingene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dette er ikke annet enn misbruk av meg og et hån mot dem som har hovedrollene i operaen, sier Wenche Foss, som reagerer kraftig på Den Norske Operas markedsføring av «My Fair Lady», som har premiere 16. og 17. august.

- Nå går det rett og slett for langt, sier en opprørt Wenche Foss.

Teaterdivaen stråler i helsides avisannonser for «My Fair Lady», og navnet hennes troner øverst på rollelisten.

- Jeg har langtfra noen hovedrolle som det går fram av annonsene! Jeg har en liten birolle. Jeg er med i to scener på henholdsvis ett og to minutter. Også blir jeg gjort til en hovedattraksjon i markedsføringen av stykket! Nei, det er ikke annet enn flaut.

Eller driver operaen gjøn med meg? spør teaterprimadonnaen. I operaforestillingen skal hun spille Mrs. Higgins, og rollen deler hun med Anne Nyborg.

Slår tilbake

Om ikke Den Norske Opera driver gjøn med teaterdivaen, tuller i hvert fall operaen med publikum, synes Wenche Foss.

- Jeg er redd for at en slik markedsføring kan slå tilbake på Den Norske Opera. Hvis publikum tror jeg er med i alle forestillingene og attpåtil har en sentral rolle, vil de aller fleste føle seg lurt etter forestillingen. Så vidt jeg vet skal jeg ikke være med i mer enn sju av forestillingene, sier Wenche Foss til Dagbladet. Stykket er satt opp med tilsammen 27 forestillinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Nei, dette er ikke annet enn villedende markedsføring, sier Wenche. Hun er forbauset over at operaen tør å markedsføre «My Fair Lady» på denne måten.

- Dette går for langt. Dessuten synes jeg det er ekkelt og pinlig overfor de som virkelig har tunge og utfordrende roller at jeg blir profilert på en slik måte.

- Nok er nok!

- Men du selger jo godt?

- Ja, jeg hører at folk ringer inn og sier at de vil ha billetter til de oppsetningene jeg synger i. Og jeg som bare synger en liten strofe, ler Wenche Foss oppgitt.

- Jeg får bare håpe at publikum ikke piper når jeg kommer på eller går av scenen, for denne markedsføringen er slett ikke min skyld, sier Wenche Foss. Og demonstrere for Dagbladet hvor kort hennes sangsekvens er.

Tar opp saken

På øvelsen til «My Fair Lady» i dag vil hun ta opp den villedende markedsføringen med både de andre aktørene og ledelsen ved Den Norske Opera.

- Nok er nok! Dette er ikke annet en misbruk av meg og en hån mot dem som har hovedrollene i operaen.