ØKONOMI: Hvis kundene forholder seg passive til tilbudet fra Gule Sider kommer det en faktura i posten. Foto: Magnus Rørvik Skjølberg / Finansavisen
ØKONOMI: Hvis kundene forholder seg passive til tilbudet fra Gule Sider kommer det en faktura i posten. Foto: Magnus Rørvik Skjølberg / FinansavisenVis mer

Føler seg lurt av «tilbud» fra Gule Sider

Gule Sider tilbyr kundene et nytt produkt og hvis de ikke takker nei innen fristen kommer det faktura i posten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Dette minner mest om disse kataloghaiene det er skrevet så mye om, sier Egil Kaspersen til Finansavisen i dag.

Lederen for møbelfirmaet Bo Styling på Vestby fikk kaffen i halsen da han tok seg bryet med å lese det årlige kundebrevet han nylig fikk fra Gule Sider, som er eid av den svenske søkekjempen Eniro.

Negativt samtykke «Vi har gleden av å tilby deg Mobil Standard + pakken vår til halv pris, så du betaler kun 1997,50 ... Dersom vi ikke hører fra deg innen 20. august 2014 aksepterer du at mobilpakken blir en del av din annonsering», het det i brevet.

- Jeg har ikke opplevd maken til frekkhet, og hadde aldri ventet noe slikt fra et firma jeg trodde var seriøst, sier Kaspersen til avisen.

Professor Tore Bråthen ved BI mener Gule Sider uansett ikke kan gå fram på denne måten.

- Slik inngår vi ikke avtaler i Norge, slår han fast.

Alminnelig avtalerett? Kommunikasjonssjef Renate Morken i Eniro Norge sier selskapet forholder seg til alminnelig avtalerett, og at det er forskjeller på vanlige forbrukere og næringslivet.

- Mobilannonsering er den kanalen som vokser mest hos oss, og mobilsøk utgjør nå 40 prosent av produktsøkene, så derfor har vi tilbudt dette til kundene i år.

- En kunde vi har snakket med sammenlikner dere med kataloghaier?

- Vi opererer i en utsatt bransje med mange useriøse aktører, og er opptatt av å skille oss fra det. De kundene som mottar årlig postbrev fra oss opplever vi at er trygge på oss, og vi har ikke fått mange reaksjoner, sier hun til Finansavisen.

Hun sier at de vil fjerne mobilpakken for de som kontakter Eniro og ber om det.

Flere nyheter Kan bli verdens dyreste toppleilighet
Nær dobling på Fonna i sommer
Riggratene har kollapset

ØKONOMI: Kommunikasjonssjef Renate Morken i Eniro lover å fjerne tilleggsproduktet for kunder som reagerer etter fristen. Foto: Eniro
ØKONOMI: Kommunikasjonssjef Renate Morken i Eniro lover å fjerne tilleggsproduktet for kunder som reagerer etter fristen. Foto: Eniro Vis mer