- Følg oss opp bedre

TROMSØ (Dagbladet): Aetat er den offentlige tjenesten nordmenn er minst tilfredse med. - A-etat bør bli flinkere til å følge opp hver jobbsøker, mener Martin Hennig (21).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jusstudenten i Tromsø har hatt eksamen og er på utkikk etter sommerjobb eller et kort vikariat.

- Jeg fikk et skjema i hånda og en brosjyre som fortalte hvordan jeg skulle fylle det ut. Det er fint at vi søkere skal ta personlig ansvar, men jeg tror mange hadde satt pris på å bli fulgt opp litt bedre. Folk som kommer hit har ofte veldig lav selvtillit, mener Hennig.

Han er tilfreds med mange av hjelpemidlene som tilbys: Fri telefon, faks, jobbsøking på nettet og en times «jobbsøker-intervju» til alle.

Men han tror likevel det kan være like fruktbart å gå rundt på bedriftene å spørre etter arbeid. Sånn fikk han blant annet en hotell-jobb i ifjor.

- Flott, vi oppmuntrer jo folk til å ta initiativ sjøl. Men jeg kjenner meg ikke igjen i Norsk Gallups tall. Tidligere undersøkelser blant egen brukere viser stikk motsatt konklujson: At våre 43 ansatte - som skal betjene 62000 mennesker - gjør en god jobb. Dessuten har vi to ansatte som hele dagen går rundt i jobb-senteret og er tilgjengelige for søkerne, sier distriktsarbeidssjef Ellinor Elvevold i Tromsø.

Hun mener studentene kanskje er de som er minst fornøyde, fordi de ikke får dagpenger ved ledighet. Det er kun arbeid som gir grunnlag for støtte.