Følges med ørneblikk

Carl I. Hagen varsler hardkjør mot forsvarsminister Kristin Krohn Devold i jagerflysaken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Frp-formannen vil tvinge Krohn Devold til å delta like sterkt i utviklingen av det europeiske jagerflyet Eurofighter som i den amerikanske F-35-jageren. Dette er forsvarskomiteens leder, Marit Nybakk (Ap), langt på vei enig i.

Nybakk sier til Dagbladet at hun vil følge saken med ørneblikk i tida framover.

Koster milliarder

Hensynet til norsk industri er av stor betydning i forbindelse med Norges kjøp av neste generasjons jagerfly, en investering på rundt 40 til 45 milliarder kroner.

SV og Sp er helt på linje med Nybakk og Hagen i saken.

I går skrev Dagbladet at departementet flere ganger i høst har utsatt avgjørende møter med Eurofighter. Formålet har vært å komme fram til premisser for et samarbeid. Eurofighter frykter at utsettelsene betyr at Norge ikke vil delta i utviklingsprosjektet.

Instruksjon

Frp-formann Carl I. Hagen reagerer sterkt på dette.

Han er parat til å instruere forsvarsministeren til å samarbeide med Eurofighter.

- Det handler om norsk industris framtid. Ved kontraktsinngåelser i forsvarssammenheng er det vanlig i alle land at man sørger for å koble nasjonal industri inn i prosjektene. Derfor skal forsvarsministeren sørge for at norsk industri får gode gjenkjøpsavtaler, både med det amerikanske selskapet Lockheed Martin, som utvikler F-35-jageren, og med Eurofighter, sier Hagen.

Marit Nybakk sier at Eurofighter vil bli et tema når komiteen møter forsvarsministeren i neste uke.

Laber tillit

Forsvarsminister Kristin Krohn Devold har et tillitsproblem i sitt forhold til Stortinget. Hennes håndtering av klasebombeskandalen er ett eksempel.

Tidligere har det vært en rekke saker der Stortinget har kritisert forsvarsministeren.

Også i jagerflysaken kom Stortingets forsvarskomité i vår tungt på banen for å sikre at Norge også skulle delta i utviklingen av Eurofighters nye jagerfly. Komiteen sa også at forsvarsministeren måtte gjøre mye mer for å sikre gjenkjøpsavtaler for norsk industri.

- Jeg presiserte dette overfor Krohn Devold, og slo fast at det amerikanske selskapet bare har et år på seg å dra norsk industri inn i prosjektet, sier Nybakk til Dagbladet.

I et møte med Lockheed Martin tidligere i høst slo Nybakk fast at det ikke er Forsvaret eller Forsvarsdepartementet som avgjør hvilke jagerfly Norge skal kjøpe. Stortinget har siste ord.

- Jeg er overbevist om at det amerikanske selskapet nå skjønner betydningen av å gi kontrakter til norsk industri, sier hun.

Dårlige erfaringer

Norske myndigheter har tidligere hatt et problematisk forhold til den amerikanske flyprodusenten. I 1995 ble det klart at Lockheed nektet norske myndigheter innsyn i opplysninger om oppgraderingen av våre F-16-fly. Oppgraderingen kostet norske skattebetalere om lag 2,5 milliarder kroner. Norske myndigheter fikk ikke se prislister og kontrakter. Mange trodde dette ville få konsekvenser for valget av neste generasjons kampfly.

Det viste seg likevel at norske myndigheter henvendte seg nettopp til amerikanerne.

TAR AV : Da forsvarsminister Kristin Krohn Devold besøkte hovedflystasjonen på Ørland tidligere i år, fikk hun være med en tur i et F-16-fly. Her får hun instruksjoner av oberstløytnant Stig Nilsson. Nå er Krohn Devold i trøbbel - både på grunn av klasebombe-saken og fordi hun trosset stortingsflertallet i flykjøp-saken.