- Folk er livredde for at sønnen deres skal bli homofil hvis han liker rosa

Reklamefilm skal forandre vårt syn på barn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Det svenske klesmerket «Villervalla» har fått mye oppmerksomhet i Sverige etter at unisex-klesmerket «Villervalla» lanserte reklamefilmen «#BoyOrGirl» som utfordrer de stereotypiske kjønnsrollene hos barn.

- Målet er å vise et annerledes syn på barns kjønn, samt å få flere til å kjøpe unisex-klær til sine barn, sier den svenske gründeren bak klesmerket, Hanna Håkansson.

Kjønnsnøytral oppdragelse Kjønnsdebatten har lenge rast i Sverige, og det har blitt mer og mer populært med såkalt kjønnsløs oppdragelse.

Mange velger å bruke det kjønnsnøytrale pronomenet «hen» når de refererer til sine barn, i stedet for det tradisjonelle «han» eller «henne».

I Norge har det også blitt mer populært med kjønnsnøytral oppdragelse den siste tiden, og flere velger å gi barna sine kjønnsnøytrale navn.

Håkansson påpeker at målet med «Villervalla» ikke er pålegge foreldre å ikke «kjønne» barna sine. Men snarere å bevisstgjøre oss på hvor mye vi styrer barnas utformelse helt fra de er små i våre valg av farger, klær og leker.

- Mange er livredde for at sønnen deres skal bli homofil hvis han liker rosa. Det gjør meg veldig trist, legger hun til.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer