- Folk er livredde for at sønnen deres skal bli homofil hvis han liker rosa

Reklamefilm skal forandre vårt syn på barn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det svenske klesmerket «Villervalla» har fått mye oppmerksomhet i Sverige etter at unisex-klesmerket «Villervalla» lanserte reklamefilmen «#BoyOrGirl» som utfordrer de stereotypiske kjønnsrollene hos barn.

- Målet er å vise et annerledes syn på barns kjønn, samt å få flere til å kjøpe unisex-klær til sine barn, sier den svenske gründeren bak klesmerket, Hanna Håkansson.

Kjønnsnøytral oppdragelse Kjønnsdebatten har lenge rast i Sverige, og det har blitt mer og mer populært med såkalt kjønnsløs oppdragelse.

Mange velger å bruke det kjønnsnøytrale pronomenet «hen» når de refererer til sine barn, i stedet for det tradisjonelle «han» eller «henne».

I Norge har det også blitt mer populært med kjønnsnøytral oppdragelse den siste tiden, og flere velger å gi barna sine kjønnsnøytrale navn.

Håkansson påpeker at målet med «Villervalla» ikke er pålegge foreldre å ikke «kjønne» barna sine. Men snarere å bevisstgjøre oss på hvor mye vi styrer barnas utformelse helt fra de er små i våre valg av farger, klær og leker.

- Mange er livredde for at sønnen deres skal bli homofil hvis han liker rosa. Det gjør meg veldig trist, legger hun til.

Protest Håkansson sier til Dagbladet at hun startet klesmerket «Villervalla» i ren protest.

- Da jeg selv ble mor lot jeg meg provosere over at alle barneklærne jeg fant var inndelt etter «jenteklær» og «gutteklær», hvor babygutter skulle ha lyseblått og jentene lyserosa. Jeg fant ut at jeg måtte lage klærne selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det gjorde den opprinnelige sosionomutdannede gründeren som nå leverer de kjønnsnøytrale klærne sine til flere land.

Taper store summer på «ukjønnede» klær - Jeg vet at jeg taper store omsetninger ved å utvikle klær slik jeg gjør. Foreldre er livredde for å ikke følge normene når det kommer til å velge klær til barna sine, forteller hun.

Med kampanjen forsøker det svenske klesmerket å stille spørsmålstegn ved hvordan det ville vært dersom vi tenkte annerledes fra starten av. Allerede på sykehuset.

I filmen kan man se et spent foreldrepar spørre jordmoren:

«Hva ble det?»

• Se det fine svaret i videoen over.

Blir skuffet på fødestua I Sverige er det vanligere enn i Norge å ikke vite kjønnet på fosteret på forhånd.

Hanna Håkonsson forteller om et møte hun hadde med en jordmor som fortalte henne at hun daglig opplevde skuffede foreldre på fødestua.

- Det er tragisk; man lager en plan for barnet som ene og alene er basert på deres antatte kjønn og når det som kommer ikke svarer til forventningene faller alt sammen, sier Håkonsson.

Hun peker videre på de større utfordringene i land som Kina og India hvor det å føde en jente fortsatt er forbundet med skam.

- Vi har leverandører i disse to landene og tilbakemeldingene på kampanjen derfra har vært veldig positive og flere har blitt sterkt berørt, sier gründeren.