FORTVILET: Signe Pande fryktet hele hennes flyttelass hadde blitt borte for godt, da flyttebyrået hun brukte sluttet å ta telefonen. Foto: YNGVE JACOBSEN
FORTVILET: Signe Pande fryktet hele hennes flyttelass hadde blitt borte for godt, da flyttebyrået hun brukte sluttet å ta telefonen. Foto: YNGVE JACOBSENVis mer

- Folk gråter av glede når flyttelasset kommer

Flyttebyrået rotet bort Signe Pandes (31) ting. Flyttebransjen advarer mot useriøse flyttebyråer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Ny jobb og nytt bosted skulle være en fin start på sensommeren for Signe Pande (31) fra Oslo.

Flyttingen til Harstad utviklet seg derimot til et realt mareritt for 31-åringen. Da flyttelasset ikke dukket opp til avtalt dato, fattet hun mistanke til flyttebyrået som lovet henne en trygg og rimelige transport fra Oslo.

Etter mange lovnader og unnskyldinger, var det til slutt et annet flyttefirma som sporet opp tingene hennes i en container utenfor Oslo og fraktet de til hennes nye bosted, én måned etter det opprinnelige leveringstidspunktet.

Hyggelig på telefon
Signe har siden tidligere i sommer planlagt flyttingen fra Oslo til Harstad.

Hun tok blant annet kontakt med flere flyttebyråer for å innhente pristilbud og sjekke om de virket seriøse.

Hun kom over Oslo Flyttebyrå og fikk god inntrykk både av nettsiden og etter å ha snakket med selskapets daglige leder Torkjell Baltzersen.

- Han virket veldig hyggelig og imøtekommende i telefonen og jeg bestemte meg for å gå for det. Avtalen var at flyttelasset skulle være i Harstad før jeg flyttet dit. Siste frist ble satt til den 1.august.

Flyttelasset ble hentet den 29. juli. Allerede da begynte 31-åringen å frykte at noe hadde gått galt. 

- Jeg begynte å reagere på at hele opplegget virket veldig rotete. Etter at jeg fikk beskjed om at det ble forsinkelser, kunne jeg heller ikke få en nøyaktig dato for når de skulle komme.

Forlot aldri Oslo
Kommunikasjonen foregikk etter hvert på sms og flyttebyrået kom stadig med ulike forklaringer på forsinkelsen, ifølge henne.

- Jeg fikk beskjed om at de ikke hadde bil eller sjåfør eller at sjåføren var syk. Etter hvert sluttet daglig leder å ta telefonen når jeg ringte. Jeg fikk tak i ham via andre telefonnummer eller ved å bruke andres mobiltelefoner slik at han ikke så at det var jeg som ringte.

I midten av august tok Signe kontakt med politiet, men ble overtalt av flyttebyråeieren å ikke anmelde saken mot at hun skulle få tingene sine i løpet av noen dager.

Men heller ikke da dukket flyttelasset opp. Via et annet flyttebyrå, fikk hun vite at alle hennes eiendeler fremdeles befant seg i Oslo-området, i en container i Sandvika.

Har anmeldt saken
Det nye flyttefirmaet tok på seg ansvaret for å frakte hennes ting til Harstad.

Oslo Flyttebyrå lovte å betale denne regningen, i tillegg til at hun skulle få tilbake forskuddet på 5 000 kroner hun allerede har betalt.

- Til sammen har denne flyttingen nå kostet 21 000 kroner. Oslo Flyttebyrå tok kontakt for noen dager siden og tilbød seg å betale tilbake 4 000 kroner. Det er ikke akseptabelt og jeg har anmeldt saken, sier hun og utdyper:

- Jeg var på tur like før jeg skulle flytte, slik at jeg heldigvis hadde noe campingutstyr og klær jeg kunne bruke. Tenk om dette hadde vært en barnefamilie, da hadde det vært helt krise. 

Dagbladet har vært i kontakt med flyttebyrået som hentet Signes ting.

Daglig leder, som ønsker å være anonym, forteller at de også hentet to andre flyttelass Oslo Flyttebyrå ikke hadde greid å levere.

- Ut i fra det jeg vet, befinner det seg flere lass i containere der vi hentet de tre . - Folk gråt av glede da flyttelassene endelig kom, så stor har fortvilelsen vært.

Etterforskes
Mannen bak Oslo Flyttebyrå, Torkjell Baltzersen, er under etterforskning for det politiet har sett på som mulige underslag av en rekke flyttelass som har havnet andre steder enn hos kundene.

- Jeg kan bekrefte at vi har fått oversendt fem-seks anmeldelser i sommer og høst fra flere politidistrikter i Sør-Norge der verdier har blitt hentet for flytting uten at lasset har dukket opp på bestemmelsesstedet som avtalt, sier politioverbetjent Geir Denstad, leder ved økonomiavsnittet ved Sør-Trøndelag politidistrikt.

Én av anmeldelsene kom for bare noen dager siden, og politiet utelukker ikke at antallet vil øke.

 Oslo flyttebyrås hjemmeside oppgir at det også utfører oppdrag til Spania, Italia, Portugal og flere andre land.

- Det gjenstår en god del etterforskning i denne saken. Så langt har politiets inngripen bidratt til at noen av flyttelassene har kommet til rette, sier Denstad, som bekrefter at Baltzersens forretningsdrift har vært i politiets søkelys også tidligere.

- Denne personen er kjent for oss i forbindelse med tilsvarende saker for noen år tilbake, opplyser politioverbetjenten.

Ikke registrert
I tillegg til mulig strafferettslig forfølgelse er det flere uregelmessigheter ved Baltzersens forretningsdrift.

Trondhjemmeren opererer med et uriktig organisasjonsnummer, hadde ingen skattbar inntekt ifølge siste tilgjengelige ligning og har ifølge kredittvurderingsselskapet Dun & Bradstreet alvorlige betalingsanmerkninger og store uoppgjorte krav mot seg.

39-åringen kan heller ikke redegjøre for hvilket foretak som ligger til grunn for flyttebyrådriften.

Ingen av Baltzersens flyttesjauforetak er så langt Dagbladet får opplyst oppført i merverdiavgiftsregisteret, som også har slettet hans enkeltmannsforetak.

Oslo flyttebyrå har aldri blitt godkjent som selskap, fordi Baltzersen var idømt konkurskarantene da han prøvde å starte opp på nytt i 2007.

- Har gjort opp
Torkjell Baltzersen forteller at det er gjentatte problemer med hans eneste flyttebil som er årsaken til de manglende leveringene, også til Signe Pande. Han hevder videre at det var han som kontaktet et alternativt flyttebyrå slik at flyttelasset til slutt kom fram.

- Bilen har brutt sammen tre ganger og folk på verkstedet har ikke gjort jobben sin. Det er beklagelig, men jeg refunderer mesteparten av pengene til kundene mine, sier 39-åringen.

Etter at Dagbladet først tok kontakt forteller han at han nylig har hatt et lengre møte med politiet, og hevder at alle hans kunder nå har fått alle sine eiendeler og er fornøyde.

- Når alt er levert og ordnet opp i er det ikke en sak for politiet. Da er det opp til kundene hva de vil gjøre videre, og når jeg refunderer nesten alt er det naturlig at de ikke gjør noe videre heller. Jeg prøver å rydde opp i det, sier Baltzersen.

Han sier årsaken til at rammede kunder ikke har fått tak i ham er at han er mye på farten, særlig på tog, uten dekning på mobiltelefonen.

Advarer mot døgnfluer
Anne Helene Røkke, styreleder i Norsk Flytteforbund (NFF), opplever spesielt i sommermånedene en storm av klager mot useriøse aktører i flyttebransjen.

- Om sommeren er det dessverre mange døgnfluer som dukker opp. Det er tydeligvis en del som synes det er en lettvint måte å tjene penger på. I beste fall har de kanskje tilgang på en varebil og et førerkort, sier Røkker oppgitt og fortsetter:

- Det er selvsagt også en del gjengangere blant de useriøse aktørene. Det er altfor dårlig kontroll i denne bransjen og fritt fram for nesten hvem som helst å starte opp.

NFF har 15 medlemsbedrifter av de til sammen flere hundre flyttebyråer som finnes i Norge. Og det med god grunn, ifølge Røkke.

- Vi har svært strenge krav for hvem som kan bli medlem. Det skal være profesjonelle bedrifter med proffe ansatte. Vi krever at de opererer ut i fra god forretningsskikk og tjenestekvalitet og har skikkelige og ikke minst positive regnskap. I tillegg må bedriften få anbefaling av to andre selskap, som kan bekrefte at de tilfredsstiller våre krav.

Be om referanser
Røkke anbefaler deg som vurderer å bruke et flyttebyrå å ta kontakt med dem for å få en anbefaling.

- Det er dessverre veldig lite vi får gjort i ettertid når folk ringer og klager. Heldigvis har stadig flere blitt flinke til å ringe oss først.

Hun råder på det sterkeste at man ber om et skriftlig tilbud og referanser.

- Hør gjerne med noen du kjenner om de har noen å anbefale, eller be eventuelt byrået om referanser.

Sjekk også om selskapet er registrert i Brønnøysundregistrene.