KUNNE GÅTT GALT: Sandefjordskvinnen Marit Strømøy kunne fått store skader da en annen båt kom oppunder Marit Strømøys fartsfantom i stor fart og kastet henne rundt i en 360 graders flip i Portugal i mai. Rundkastet kostet henne en historisk seier i båtsportens formel 1-klasse, men det kunne gått mye verre. Pressefoto.
KUNNE GÅTT GALT: Sandefjordskvinnen Marit Strømøy kunne fått store skader da en annen båt kom oppunder Marit Strømøys fartsfantom i stor fart og kastet henne rundt i en 360 graders flip i Portugal i mai. Rundkastet kostet henne en historisk seier i båtsportens formel 1-klasse, men det kunne gått mye verre. Pressefoto.Vis mer

- Folk har for lite kunnskap til å håndtere raske båter

Formel 1-kjører Marit Strømøy mener det er en økende trend at flere skaffer seg raske RIB-båter uten nok kunnskap til å håndtere den.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet:) De siste to døgnene har fire personer omkommet i RIB-ulykke på sjøen. Formel 1-kjører og fartantom Marit Strømøy fra Sandefjord mener folk har for lite kunnskap til å kontrollere raske RIB-båter, skriver Sandefjord Blad.

Lite kunnskap Strømøy har sett trenden lenge. Folk skaffer seg flere hestekrefter uten å tilegne seg mer kunnskap.

- Å kjøre fortere enn i 50 knop (93 km/t), krever mer kunnskap bak rattet enn det folk generelt har, sier hun til Dagbladet.

I dagens papirutgave sier sjef for sjøheimevernskommandoen Svein Jarle Jacobsen, at båtførerbevis ikke er nok for å føre de superraske ribbåtene.

- Det er dessverre mange som mangler denne kunnskapen. Mange kjører RIB med en hastighet som er i overkant av det folk klarer å håndtere, sier Strømøy.

Vanskelig å håndtere Tidligere hadde man småjoller som kjørte opp mot 35 knop, daycruisere og cabincruisere. Men dette har endret seg de siste årene, sier Strømøy.

Å foreta en unnamanøver med en 25-30 fots RIB i høy fart, er vanskelig, fortsetter racerbåtføreren.

- Den er ikke bygd for det. En slik båt med et såkalt v-bunnskrog vil aldri få samme reaksjon i svingene. De kan være vanskelig å håndtere, spesielt i høy fart, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kunne gått galt Selv deltar hun i VM-runden i Formel 1 denne uka, men har fått med seg dødsulykkene som har skjedd i hjemtraktene de to siste døgnene.

- Jeg kjører i 120 knop, men vi har sikkerhetsutstyr og sitter inne i et cockpit-lignende bur. Hvis vi opplever et rundkast i stor fart, vil vi ikke falle ut av båten, sier hun, som i slutten av mai gikk rundt i en kollisjon.

- ØKENDE TREND: Formel 1-kjøreren Marit Strømøy mener det er en økende trend at folk kjøper raske RIB-båter uten å kunne håndtere de. Pressefoto.
- ØKENDE TREND: Formel 1-kjøreren Marit Strømøy mener det er en økende trend at folk kjøper raske RIB-båter uten å kunne håndtere de. Pressefoto. Vis mer

Hadde formel 1-kjøreren hatt et par cemtimeter slakk i sikkerhetsbeltet, kunne hun fått store skader av kollisjonen. Strømøy forteller at om man ikke er sikret i RIB-båter og kjører i rundt 50 knop, vil man kunne få store skader av å treffe vannflaten.

Føles som betong - Jeg vil ikke spekulere i om de involverte i båtulykken ved Tjøme har omkommet av å ha truffet vannflaten i høy fart, men hvis man gjør en unnamanøver i høy fart i en RIB-båt og blir slengt ut av båten, vil vannflaten være veldig hard, nesten som betong, sier hun.

Hun oppfordrer folk til å ikke kimse av farene som kan skje når man kjører fort på vannet. Og mener folk før ha båtførerbevis og ha forsikret seg om at de er kjent med farvannet på forhånd.

LETER FORTSATT: Dykkere leter etter Kiwi-gründer Per-Erik Burud ved Tjøme torsdag. Foto: Eirik H. Urke / Dagbladet
LETER FORTSATT: Dykkere leter etter Kiwi-gründer Per-Erik Burud ved Tjøme torsdag. Foto: Eirik H. Urke / Dagbladet Vis mer