Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Folk la på da de ringte UD

Halvparten av alle pårørende orket ikke vente og la på røret da de ringte UD.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Flere timer etter at katastrofen i Asia var et faktum opplyste Utenriksdepartementet gjennom media befolkningen en rekke telefonnummer pårørende kunne ringe. Resultatet ble at mange som ringte disse nummerene bare møtte opptattsignal.

Kunne ikke aktivere systemet

Dagbladet.no har snakket med pårørende som forteller at de prøvde å komme gjennom på telefon en hel dag uten å lykkes.

I UDs kriseplaner er det skissert en telefonløsning som kan iverksettes ved store kriser. Løsningen innebærer at befolkningen forholder seg til et enkelt nummer (22 24 20 20) som kan takle stor pågang og sette folk som ringer på venting.

Men dette nummeret ble ikke aktivert av UD før etter over to døgn. Årsaken var at ingen i UD viste hvordan man aktiverte systemet.

Ringte aldri telefonansvarlig

Kilder i UD opplyser til Dagbladet.no at personen som kunne aktivisere systemet hadde julefri, men denne personen ble aldri kontaktet av UDs krisestab og bedt om å komme på jobb. Det gikk over et døgn før personen ble oppringt, og da ble krisesystemet aktivert i løpet av svært kort tid.

Kilder i UD har uttrykt undring til Dagbladet.no at den ansvarlige for departementets telefonsystem ikke ble kontaktet tidligere.

På en pressekonferanse mandag 27. desember, over ett døgn etter at bølgene knuste det meste langs Sør-Asias kystlinjer, kunne utenriksminister Jan Petersen presentere det nye krisnummeret på storskjerm i Utenriksdepartementets lokaler. Først da ble det enklere for folk å komme gjennom til UD på telefon.

Folk la på røret

Dagbladet.no sitter på opplysninger om at nær 400 anrop ble registrert i UDs telefonsentral i timen da telefonstormen var som verst. Samtidig ble det registrert at rundt halvparten av de som ringte ikke orket å sitte i kø, og la på røret.

I dag har det vært registrert rundt 80 anrop i timen til UD.

Utenriksdepartementet ønsker ikke å kommentere detaljene i denne saken, men ber om tid til å sette seg inn i saken før de kan kommentere den.

Manglet VIP-nummer

Flere reiseselskaper som Dagbladet.no har snakket med er også kritiske til at UD ikke hadde et nummer resevert for bedrifter og organisasjoner som satt på store mengder data om reisende.

- Vi prøvde å ringe, men kom aldri gjennom på telefonen, sa daglig leder Liv Synnøve Tandstad i Manta Reiser til Dagbladet.no for noen dager siden.

Hennes selskap klarte å komme i kontakt med 20 kunder på Maldivene og Sri Lanka, to områder UD slet med å få informasjon fra. Men den verdifulle informasjonen fikk likevel ikke UD overlevert fordi telefonnettet var sprengt.

UD tok heller aldri kontakt med flere sentrale turoperatører med mange gjester i de berørte områdene.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media