Folk la på da de ringte UD

Halvparten av alle pårørende orket ikke vente og la på røret da de ringte UD.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Flere timer etter at katastrofen i Asia var et faktum opplyste Utenriksdepartementet gjennom media befolkningen en rekke telefonnummer pårørende kunne ringe. Resultatet ble at mange som ringte disse nummerene bare møtte opptattsignal.

Kunne ikke aktivere systemet

Dagbladet.no har snakket med pårørende som forteller at de prøvde å komme gjennom på telefon en hel dag uten å lykkes.

I UDs kriseplaner er det skissert en telefonløsning som kan iverksettes ved store kriser. Løsningen innebærer at befolkningen forholder seg til et enkelt nummer (22 24 20 20) som kan takle stor pågang og sette folk som ringer på venting.

Men dette nummeret ble ikke aktivert av UD før etter over to døgn. Årsaken var at ingen i UD viste hvordan man aktiverte systemet.

Ringte aldri telefonansvarlig

Kilder i UD opplyser til Dagbladet.no at personen som kunne aktivisere systemet hadde julefri, men denne personen ble aldri kontaktet av UDs krisestab og bedt om å komme på jobb. Det gikk over et døgn før personen ble oppringt, og da ble krisesystemet aktivert i løpet av svært kort tid.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.