Folk liker å sladre på andres ulovligheter

Nav får årlig inn 2.000 tips om trygdejuks. Også Tollvesenet, politiet, Skatteetaten og Lånekassen mottar mange tips fra publikum.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nav forvalter cirka 300 milliarder kroner. Nav ber ikke publikum om tips, men likevel kommer det inn 2.000 tips i året om trygdesvindel, skriver Vårt Land.

- Tips fra publikum er en av våre metoder for å avdekke trygdemisbruk, selv om det ikke er vår hovedmetode. Tipsene er av varierende kvalitet, men en del av tipsene fører til revurdering av stønader, tilbakebetaling av feilutbetalte ytelser og eventuelt anmeldelse, sier fungerende direktør i Nav kontroll, Sverre Lindahl.

Tolldirektoratet går derimot mer aktivt ut og ber folk om å sladre. Direktoratet har opprettet en egen tipstelefon. Innkommende tips handler om alt fra manglende betaling av årsavgift til smugling av store mengder narkotika.

Skatteetaten får på sin side en rekke tips fra privatpersoner om skattemessige forhold. Men etaten fører i likhet med Nav ingen oversikt over omfanget av tips som kommer inn. Eksempler på tips til Skatteetaten er skattejuks, uriktige opplysninger i selvangivelser, merverdiavgiftsoppgaver og andre oppgaver som alle er pålagt å innlevere.

Statens lånekasse for utdanning sliter med at mange unge får utdanningsstipend etter å ha oppgitt at de ikke bor hjemme hos foreldrene, selv om de vitterlig bor hos mor og far. Ærlige studenter som irriterer seg over andre som jukser, sladrer gjerne til Lånekassen slik at svindlerne kan bli tatt.

(NTB)