STAMMER FRA USA. Ifølge Dnb stammer svindel-e-posten fra USA. Banken jobber nå med å få lagt ned sida.
STAMMER FRA USA. Ifølge Dnb stammer svindel-e-posten fra USA. Banken jobber nå med å få lagt ned sida.Vis mer

- Folk over hele landet har fått denne svindelposten

Dnb har lokalisert phisingangrepet til USA.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I løpet av natta har folk over hele landet fått en e-post angivelig fra banken Dnb.

Men e-posten er et forsøk på svindel og stammer ikke fra banken.

I e-posten blir du bedt om å klikke på en lenke hvor du skal legge igjen informasjon for å få gjenoppretta kontoen din.

- Ikke gjør det! Slett e-posten, er rådet fra Dnb.

Dette er et forsøk på en svindel-e-post. Den er skrevet på særdeles dårlig norsk, så det er et opplagt svindelforsøk, men er du usikker ta kontakt med oss, sier informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen til Dagbladet.

Hun sier kunder over hele landet har mottatt e-posten i løpet av natta, men også personer som ikke er Dnb-kunder har fått den. Hun opplyser at deres sikkerhetsfolk jobber nå med å få lagt ned sida.

- Dette er også en politisak. Det vi vet til nå er at nettsiden stammer fra USA. De som står bak ser ut til å ha fått e-postadressene fra åpne nettkataloger på internett, sier informasjonssjefen.

- Dnb kommuniserer ikke slike endringer via e-post, det gjør vi i så fall på innloggede sider i nettbanken. Erfaringsmessig er folk skeptiske til slike e-poster og forbrukerne har godt nettvett, sier Rasmussen.

Hun sier arbeider med problemet og vet foreløpig ikke hvilke konsekvenser det vil gi for kunder som velger å følge instruksjonene i svindel-e-posten.

- E-poster med gebrokkent norsk og blanding av norske og engelske ord er den letteste indikasjonen på at dette er et svindelforsøk. Slett e-posten! gjentar informasjonssjefen.

Hun understreker at dersom noen har gått inn på svindelsida og lagt igjen sensitiv informasjon, så må de ta kontakt med bankens kunderservice på telefon 04800.

Også på nettstedet Twitter skriver mange at de har mottatt e-posten. På bankens Facebook-side gjør kundene banken oppmerksomme på problemet. Denne formen for svindelforsøk kalles phising og betyr at noen utenforstående leter eller fisker etter sensitiv informasjon som innloggingsdata og/eller kredittkortnummer.